Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-12, 10:45   #1
paxifaxi
Juniormedlem

paxifaxi sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
paxifaxi er på en erverdig vei

IBS - frisk med lavkarbo?

Jeg har nå gått på et egenkomponert lavkarbokosthold i en måned. Jeg ammer, så jeg ønsker å få i meg litt karbohydrater og teller ikke så veldig nøye. Men spiser ikke poteter, ris, kornprodukter, pasta, sukker osv. Spiser litt frukt innimellom for å være sikker på at jeg ikke får i meg altfor lite. Ønsker ikke å gå i ketose pga ammingen..

Men det som er saken er at jeg har blitt helt frisk i magen! Jeg har Crohns sykdom, i tillegg til irritabel tarm og har slitt med oppblåst mage, diare, hyppige doturer og mye smerte. Men de første tre ukene var jeg symptomfri (hvis man ser bort i fra de dagene jeg har spist for mye kunstig søtning), mens de to siste dagene har jeg blitt dårlig igjen da jeg prøvde å spise litt pose-potetmos i forigårs. Det resulterte i oppblåst mage, smerter og diare som har vart helt til i dag.

Jeg syns det er veldig spennende at lavkarbo faktisk fungerer, men jeg vil gjerne vite mer om hvorfor det er slik, så jeg har lyst til å prøve å spise for eksempel fullkornspasta en dag og se om jeg reagerer. Det er jo mulig jeg tåler noen former for karbohydrater, eller så kan det være at jeg trenger et kosthold med lite karbohydrater, og at karbohydratene har lav GI.

paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat