Overvekt og depresjon, hvor kan jeg få hjelp?
Hei. Jeg er en ung jente på rundt 103 kg. Jeg har vært overvektig så lenge jeg kan huske, jeg tror jeg begynte å legge på meg i 7-8 års alderen og vekten har sakte med sikkert steget.
Jeg gikk tidligere på lavkarbo, jeg var super motivert og gikk ned 15 kg på 3 mnd. Jeg hadde en utskeielse som varte i en uke og etter det ble det bare mer og mer utskeielser. Jeg har vært av og på lavkarbo i 1 år uten vektnedgang siden jeg sprekker hele tiden! Jeg klarer ikke å holde meg til dietten i mer enn 1 uke før jeg kommer opp med alle mulige unskyldninger.
Jeg forstår ikke hvordan jeg kan gjøre dette mot meg selv. Jeg hater hvordan jeg ser ut, i sosiale sammenhenger tenker jeg på vekten min konstant. Jeg tror det skjeldent går mer enn noen minutter uten at jeg tenker på overvekten min. "Ser jeg tjukk ut fra denne vinkelen?", "Kanskje jeg skal dra ned genseren min for å se slankere ut" osv osv.
Det er forferdelig slitsomt, noe som har gjort at jeg ikke går ut med mindre jeg må på jobb. Overvekten min er grunnen til at jeg ikke vil gå ut med venner lenger. Det er også dette med helsen, jeg er redd jeg kommer til å dø i ung alder hvis jeg ikke gjør noe med dette.
Jeg har ikke hatt et helt enkelt liv, men ikke så forferdelig heller - er ganske sikker på at jeg trøstespiser. Mens jeg spiser junkfood forsvinner alle problemer men når alt er spist opp så angrer jeg noe enormt og føler meg enda verre enn hva jeg gjorde i utgangspungtet.
Jeg er sikker på at jeg klarer å gå ned i vekt hvis jeg bare kunne fått litt hjelp på en eller annen måte, men jeg aner ikke hvor jeg kan få hjelp. Jeg har tidligere vært hos legen pga depresjon, og fikk da henvendelse til psykolog, det har jeg fått to ganger - dette er vel snart 2 år siden og jeg har ENDA ikke fått noen time hos psykolog, har purret på dem flere ganger.
Er det noen her som kan gi meg noen råd? Hvor jeg evt kan søke hjelp? Jeg tror jeg må finne ut av hvorfor jeg overspiser og trøstespiser før jeg kan gjøre noe med det og lykkes.
|