Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-12, 19:02   #1
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sånn ca spicy laksesuppe (mest fedon-/hexebergaktig)

Denne laksesuppa ble så god at jeg må dele den. Porsjonen er nok til 4 voksne mennesker.

600g laks u/skinn&ben
stekefett (brukte ca 1ss baconfett)
salt & (sitron-)pepper

Purreløk/vårløk eller luftløk i ringer

1/2 liter buljong (jeg brukte 1 terning grønnsaksbuljong og 1 vanlig)
1 liter hel kokosmelk

3-4 gulrøtter (kan byttes ut med f.eks blomkål)
1/2 pk (1 neve) sukkererter
(eventuelt andre grønnsaker)

23 ss thailandsk fiskesaus (nam pla)
1/2 ts sambal olek (eller finhakket chilli)
1ts rød currypasta
1 ts gurkemeie
2-3 limeblader (eller sitrongress)

2 dl rensede reker
2-3 ss finhakket frisk dill

1ss maizenna eller liknende til jevning i ca 2dl vann
(kan byttes med annen jevning)

Jeg skar laksen i munnfullstore terninger som jeg krydret med salt og pepper og det organiske sitronkrydderet fra iherb. Kan erstattes med sitronpepper. Stekte laksebitene i litt fett. Vær forsiktig, laksebitene går lett i stykker. Legg bitene til side.
Stek så løken lett og sett til side.

I en kjele:
Fiskebuljong, kokosmelk, gurkemeie, nam pla og limeblader kokes sammen. Smak til med sambal olek og krydder. Skjær gulrøttene i tynne skiver og kok møre i basen. Jevn med maizenaen.

Når basen er ferdig tilsettes fisken, løken, rekene og den hakkede dillen forsiktig og varmes opp. Trenger ikke å koke. Ikke overdriv røringen, da går fisken sønder.

Ikke vær redd for kryddermengdene. Denne suppa er i all hovedsak mild og mektig.