Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-12, 21:03   #31
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)

Jeg vil gjerne skrive under på det Charisma og enkelte andre her skriver. Ja - frukt påvirker blodsukkeret - og da er det ikke bare frukten i seg selv som blir problemet, men hva annet den frukten du spiser får deg til å ønske å spise i tillegg...
På jobb får vi satt ut kurver med frukt. De er fulle på morgenen og tomme på slutten av dagen. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg plutselig at de dagene jeg spiste mye frukt tidlig på dag var sannsynligheten vedig stor for at jeg i 3-tiden - da det var tomt med frukt - gikk i sjokoladeautomaten for å "stille suget". -Mens dager jeg ikke spiste frukt så var det også lettere å holde seg unna sjokoladeautomaten. Det var faktisk da jeg skjønte denne sammenhengen at jeg for alvor begynte å sette meg inn i lavkarbo kosthold.

Og hvem er "normalbefolkningen"? Utviklingen av insulinresistens skjer ikke over natten, den sker gradvis - og hvem vet om de er i risiko for det eller ikke?

Ja, vi er nok genetisk tilpasset å spise noe frukt: Men frukt var i steinalderen den maten det var rik tilgang på tidlig på høsten og som de "feitet seg opp på" til vinteren. Fra naturens side var det et stort pluss at vi la på oss av den frukten - da hadde vi noe å gå på til vinteren. Men som Robert Lustig så treffende sier i ett av sine mange foredrag: "Problemet er at det eksisterer ingen vinter lenger....."

Sist redigert av bente1 : 02-06-12 kl 21:19.
bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat