Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Uten at jeg skal påberope meg grundig kunnskap om dette, så har vi vel ikke akkurat fruktsesong i Norge hele året... og har vel ikke hatt det heller de siste tusen år ++ siden menneskene (dumme som de var) fulgte etter isbrekanten nordover?
Frukt ER vel i hovedsak "sukker"?
Jeg kan derimot være enig i at andre som bor i mer tropiske strøk i større grad ville være tilpasset frukt som hovedkosthold, men samtidig er det ingen tvil om at kroppen har behov for både essensielle aminosyrer og essensielle fettsyrer som ikke finnes i frukt.... så da er vi vel ikke akkurat tilpasset i hovedsak FRUKT som føde?? Siden frukt ikke inneholder noe som helst av næring som er essensielt for kroppen, og den næringen frukt faktisk inneholder kan man fint få fra andre matvarer som feks grønnsaker (som gjerne har større innhold av næring pr mengde enn frukt?)
Hvordan får du da dekket kroppens behov for disse essensielle næringstoffene om du bare spiser frukt?
Hehe.. Ja, ser poenget med fruktsesongen her i nord. Det var derfor jeg avsluttet også. Det ble ikke det samme når vinteren kom. Men uten at jeg vet noe om like/ulike gener, så tipper jeg at de fleste mennesker kanskje ikke er så veldig ulike. Vi har jo som du sier ikke alltid bodd her.
Akkurat hvilke essensielle amino og fettsyrer du tenker på vet jeg ikke, men frukt inneholder ihvertfall alle de essensielle aminosyrene, og f.eks nok omega3. Men jeg vet at mange som kun lever på frukt setter b12 sprøyter pga lave verdier, men det er visstnok et problem med lave b12 verdier for mange uansett kosthold, så alltid lurt med en sjekk.
Pga klimaet og mangel på sol så er nok ikke det å leve på frukt året rundt så ideelt her i nord, og bl.a vit D er ofte et problem. men igjen, det gjelder ikke bare fruktspisere.
Jo, selvfølgelig så er frukt masse "sukker" el. karbohydrater som igjen er en utmerket energikilde. Men det inneholder også veldig mye annet, som f.eks vitaminer, mineraler, antioksidanter, vannløslig fiber, enzymer, proteiner, fett, osv..
Det du sier om at frukt ikke inneholder noe som helst av næring som er essensielt for kroppen er selvfølgelig helt feil. Hvis du tror det så bør du undersøke nærmere. Men helt enig i at man også kan få dette fra andre matvarer.
Jeg er hverken noen ekspert hverken på lavkarbo eller frukt/vegetarmat, men jeg har forsøkt begge, og begge har gitt meg store helsemessige fordeler.
Men, som sagt. Et lavkarbokosthold er ikke forenlig med store mengder frukt, og motsatt, Et kosthold bestående av store mengder frukt gir ikke rom for mye fett. Ikke engang fra avokado. Det skyldes at mye karbohydrater og mye fett i samme kosthold bidrar til at blodsukkeret blir for høyt over for lang tid, insulinet greier ikke å gjøre jobben skikkelig, og resultatet av det kjenner vi godt Husk at hvor mye blodsukkeret blir påvirket (GI) bare er halve sannheten. Det er hele prosessen fra fordøyelsen starter til at glukosen er fraktet helt ut til cellene som er viktig. Og det er her kombinasjonen av karbo og fett lager krøll i systemet. Hvis du tenker etter, så er det veldig lite naturlig mat som fra naturens side har høyt innhold av både karbo og fett.
|