Vis enkelt innlegg
Gammel 03-06-12, 10:50   #38
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Jo, frukt inneholder alle de essensielle aminosyrene. Men selvfølgelig ikke hver eneste frukt. Men jeg regner ikke med at noen spiser kun en type frukt. Hvilke essensielle mangler mener du..?

At alle aminosyrene kan påvises betyr ikke at frukt kan anses som en kilde til disse. Vi trenger en viss mengde av dem. Det meste vi spiser inneholder spor av alle aminosyrene, men det er ikke dermed sagt at det har noe å si i praksis.

Og ja, det er riktig at frukt inneholder lite proteiner og fett, men om det er nok er det nok stor uenighet om. Tviler f.eks på at en gorilla får for lite protein

En gorilla er ikke et menneske. Gorillaer er planteetere, og har andre behov for protein og fett enn ett menneske. Anatomien på fordøyelsessystemet er veldig forskjellig, og planteetere er blant annet i stand til å effektivt lage fettsyrer fra fiber, noe vi også kan men i utrolig liten grad.

Fett reduserer den glykemiske indeksen ja, men som sagt så er den glykemiske indeksen bare halve prosessen. Fordøyelsen og transporten av glukose til cellene er like viktige faktorer. Målet er ikke å skille ut så lite insulin som mulig, men at hele prosessen virker slik den er ment å gjøre. Men dette er selvfølgelig avhengig av andre faktorer også, som f.eks aktivitetsnivå, metabolisme, osv..

Den glykemiske indeksen på et måltid sier jo nettopp dette, hvor fort karbohydratene blir tatt opp fra tarmen til blodet. Den har noe å si med tanke på hvor fort insulinet skilles ut, men den er veldig underordnet den totale glykemiske belastningen.

Så lenge du ikke er insulinresistent så virker dette sånn som det er ment å gjøre.

Om jeg vil få den samme effekten av å spise noen bananer og en avocado tror jeg nok ikke fordi dette kostholdet innebærer å spise store mengder frukt om dagen. minimum 3000 kcal.

Bananer og avocado tilsvarende energien i en hamburgermeny med brus til da, trodde du skjønte hvilke mengder jeg snakket om.

Poenget var at kombinasjonen av fett og karbohydrater ikke nødvendigvis er ille uansett, det handler om hvilke matvarer du velger.

Men hvis du f.eks spiser en stor fet middag som kan ta opp til 2-3 dager å fordøye, for noen timer etterpå å spise et stort måltid med frukt som fordøyes i løpet av noen timer så merkes det bl.a i magen ja

For det første så må denne middagen være usannsynlig stor om den skal ta 2-3 dager å fordøye. Hva får deg til å tro at frukten ville fordøyes i løpet av noen timer om du fra før hadde forrige måltid i magen? Tømmingen av magesekken reguleres ganske nøye... At dette merkes i magen henger nok mer sammen med det ekstremt store måltidet du spiste først (antar at dette var selvopplevd), og ikke at du spiste frukt noen timer etterpå.