Sv: Redd jeg har spist for mye?
Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.
800kcal er veldig lite, men utifra det du skrev opp at du spiste så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være mer. Enten det, eller så er porsjonene dine ekstremt små. En spiseskje cocosa alene er over 100kcal.
Som type 1 diabetiker bør du være veldig obs på så ekstreme kosthold. Ketogene dietter for type 1 diabetikere kan gå skikkelig galt, så vil heller anbefale deg en litt mer moderat tilnærming. Det er ikke store feildoseringer med insulin som skal til før det kan få store konsekvenser på et så strengt kosthold.
Takk for svar:-) Jeg har lagt rundt 1000-1100 kalorier i går og skal prøve å spise det i dag.
Setter veldig pris på at de rådene du gir meg i forholdt til diabetes. Det som er med meg etat jeg har over mange mange år hatt høy hba1c, helt opp til 14(hvis det sier deg noe? Det skal helst ligge på 5 eller 6. Når man har 14 så hadde jeg et daglig blodsukker som ligger rundt 25, og det skal ihvertfall være under 10) Nå har jeg fordi jeg har fått pumpe jobbet med nedover til 10 tallet. Dette har tatt 2 år. Jeg har prøvd lavkarbo mange ganger før, men fått følinger med lavt blodsukker flere ganger om dagen og i tillegg om natta. Det hadde også litt med at pumper min var stilt inn på veldig høy basal dose, i august i fjor fikk jeg stilt det ned slik at jeg selv kan bestemme 50% av insulin inntaket mitt. Da er det lettere. Siden jeg begynte med dette for ca 2 uker siden har blodsukker vært veldig bra:-) Jeg har ikke sett sånne tall på årevis! Og det gjør meg veldig motivert til å fortsette. Men jeg tar forhåndsregler, jeg har alltid med meg noe søtt uansett hvor jeg er. Jeg måler mange ganger om dagen, jeg har vekkeklokke på om natta for å måle.
Det er ikke det at det er farlig for diabetikere med en sånn kost man MÅ bare følge veldig godt med. Dette har nesten blitt en fulltidsjobb for meg de siste ukene. Jeg er en av de diabetikerne som har følingsfrykt, så jeg er veldig forsiktig. Så fort jeg føler et visst ubehag, om det er svetting, skjelving, hodepine, tørst, frysninger, ja egentlig hva som helst så måler jeg. Da får jeg svar med en gang om det er blodsukkeret eller om det bare er generelt dårlig helse he he. Eller karbo abstinenser. De har jeg hatt noen av... Veldig ubehagelig, men blodsukkeret er ok.Som regel rundt 8 når jeg har målt under abstinenser.
Jeg oppfordrer gjerne diabetikere å gjøre dette MEN!! de MÅ måle mye og sette seg godt inn i det!
Det som også er positivt for meg er at jeg går ned i vekt, til sammen på disse to ukene har jeg gått ned 2 kg. Vektnedgang har aldri skjedd meg på denne måten:-) Jeg har gått ned i vekt før men det har vært ved syreforgiftninger(droppa 8 kg på 14 dager osv) eller når jeg en gang rett og slett sluttet å spise over en lengre periode.
Jeg har prøvd med Grete rode opplegg men ingenting funker fordi jeg allikevel må ta mye insulin. Nå når jeg har pumpen så regner den ut hva jeg trenger av insulin i forholdt til hva blodsukkeret mitt er og i forholdt til hvor mye karbohydrater jeg spiser. Veldig ofte foreslår den 0 insulin til måltidene:-) Men jeg har selvfølgelig en dose i bånn som pumpen gir meg hele tiden:-)
|