Vis enkelt innlegg
Gammel 09-06-12, 04:20   #20
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Som diabetiker type 1 må jeg få lov til og si at det er slett ikke farlig og være i ketose. Ketose har ingenting med ketoacidiose!!!!!!

Det er forskjell på ketose og ketoacidose, men det betyr ikke at de ikke har noe med hverandre å gjøre. Vanligvis er ikke ketose noe farlig i det hele tatt, men hos type 1 diabetikere kan man risikere å utvikle ketoacidose dersom man er uheldig med insulindoseringen.

Forskjellen på de to tilstandene er at ved diabetisk ketoacidose er ketonproduksjonen kommet ut av kontroll, og ketonlegemene hoper seg opp. Kombinert med et høyt blodsukker som følge av feil insulindosering kan denne tilstanden oppstå.

Når man lever strengt lavkarbo, havner man i ketose. Mine urinprøver tatt i forbindelse med diabetesen viser alltid at jeg har ketoner i urinen, altså at jeg bruker fett som drivstoff for kroppen.
Ketoacidiose er rett og slett en farlig ting der for høyt blodsukker fører til at det dannes syre, og dette er farlig.
Jeg spiser max 5 karber til måltidet (altså mellom 20 og 30 karber pr dag).
Det skal godt gjøres og få for høyt blodsukker med slik spising, og dermed er sjansen for ketoaciodiose mikroskopisk.
Diabetes 1-pasienter som spiser vanlig høykarbo-mat er mye, mye mer i faresonen for og få dette.

Høyt blodsukker skyldes ikke nødvendigvis at man har spist mye karbohydrater, det kan også skyldes en egenproduksjon som har kommet ut av kontroll. Ved for lav insulintilførsel kan glukoneogenesen oppjusteres, noe som kan føre til høyt blodsukker.

Ketoacidose er per definisjon en forsuring av kroppen med en opphopning av ketonlegemer. Det du sier om at høyt blodsukker fører til syreproduksjon stemmer ikke...
En diabetiker som spiser høykarbo har langt lavere risiko for dette, siden man i denne situasjonen ikke produserer noe særlig med ketonlegemer.

Ketose for diabetes 1 krever en del i starten, fordi man må måle ofte og redusere insulinen for ikke og få for mange følinger (altså for lavt blodsukker og det stikk motsatte av ketoacidiose som er høyt blodsukker).

Igjen, ketoacidose er ikke det samme som høyt blodsukker. Det er først og fremst en opphopning av ketonlegemer som fører til forsuringen. Du skriver at føling er ved lavt blodsukker, men du glemte å nevne at man også kan få føling ved for høyt blodsukker.

Det er en grunn til at type 1 diabetikere frarådes å spise ketogent.