Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-12, 05:09   #25
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Føling (Hypoglykemi), får man når blodsukkeret faller til under 4, enten fordi man har satt for mye insulin i forhold til maten eller fordi man har økt egenproduksjon av insulin.
http://www.doktoronline.no/articles/...poglykemi.html

Man får ikke føling av høyt blodsukker, men hyperglykemi
eller som det også kalles; sukkersjokk

Jeg er aktiv på www.diabetes.com, der flere av type1 lever ketogent. Selv har jeg levd slik i over ett år, og både diabetessykepleier, endokrinolog og ernæringsfysiolog + leger jeg treffer i forbindelse med andre sykdommer støtter meg og sier jeg gjør det helt riktige for og regulere blodsukkeret mitt.
Ketoacidiose oppstår vanligvis når blodsukkeret er høyt (15 og oppover)
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...orgiftning.php

Jeg har enda ikke sett en eneste godt dokumentert artikkel der det bevises at ketose skal være farlig for type 1 diabetes, når man setter rett insulindose i forhold til behovet.
Har du en slik artikkel, blir jeg glad for en link. Men det er med diabetikere som andre i ketose; en del TROR det er farlig......
Diabetes type 1 er farlig og ikke ha kontroll over, uansett hva man spiser eller gjør.
Kontroll og hyppige målinger er nødvendig, men med og leve i ketose får man et mye jevnere blodsukker og reduserer faren for eksempel for ketoacidiose, hyperglykemia og senvirkninger/skader.

Du har rett angående føling. Hyperglykemi omtales ikke som føling, men symptomene er relativt like, og det kan ofte være vanskelig å skille dem uten å måle, hvertfall om man ikke har erfaring med det (som diabetikere ofte har).

Det er også riktig at høyt blodsukker er en forutsetning for at ketoacidose skal oppstå, men når du sier at ketoacidose og ketose ikke har noe med hverandre å gjøre så tar du feil. De to tilstandene er ikke det samme i det hele tatt, og jeg har også skrevet en artikkel om hvorfor de begrepene ikke må blandes, men de har så absolutt noe med hverandre å gjøre. Uten å være i ketose kan man ikke utvikle ketoacidose, da en opphopning av ketonlegemer er helt sentralt for tilstanden.

Du sier også noe veldig viktig her. Ketose er ikke farlig så lenge man setter riktig dose insulin i forhold til behovet. Hvis du ser hva jeg skriver lenger oppe, så er det snakk om at ketoacidose kan utvikles ved en feildosering insulin. Om man ikke er i ketose, så vil en feildosering gi føling (eller hyperglykemi alt etter om dosen er for liten eller ikke), men i dette tilfellet ville man ikke utviklet ketoacidose, siden høyt blodsukker i seg selv ikke er nok for at dette skal oppstå.

Et lavkarbokosthold er veldig fornuftig ved diabetes, men jeg står fremdeles på at man skal være forsiktig med ketogene dietter, siden dette krever en veldig presis kontroll med insulintilførselen, og et lite feilskjær kan være fatalt.