Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-12, 13:32   #26
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Uten å være i ketose kan man ikke utvikle ketoacidose, da en opphopning av ketonlegemer er helt sentralt for tilstanden.

Dette er feil;
ved høyt blodsukker, enten man lever høy- eller lavkarbo, står man i fare for og få ketoacidiose, altså at blodet surner. Denne surningsprosessen fører til at det skilles ketoner ut i urinen.

Jeg har googlet og lest, og ikke funnet et eneste tilfelle der pasienten var lavkarber og i ketose.
Hvis du har noen linker til dokumenterte tilfeller av lavkarbere i ketose som har utviklet ketoacidiose, vil jeg sette pris på og få se det.
Tvert i mot har de som utvikler ketoacidiose enten ikke blitt diagnotisert / startet behandling og har dermed altfor høyt blodsukker, de har spist altfor mye karber i forhold til insulin (ikke uvanlig at spesielt unge jenter kommer i en fornektelseprosess, eller lar være og ta nok insulin fordi de vil gå ned i vekt), eller blodsukkeret stiger pga sykdom eller skade (eller bruk av medisiner som f.eks. prednisolon) uten at man måler blodsukkeret jevnlig og øker mengden insulin.

Ellers skal jeg gi deg rett i at hypoglykemi og hyperglykemi i starten kan gi de samme symptomer, det er derfor vi alltid sjekker blodsukkeret i slike tilfeller.
Hypoglykemi eller føling er i seg selv ikke mer farlig enn ei skikkelig fylle, med mindre blodsukkeret faller så lavt at man havner i koma. Da kan det være dødelig.
Hyperglykemi derimot fører til senskader, og er den direkte årsaken til at diabetikere er utsatt for synsproblem, nevropatier (i verste tilfelle amputasjoner) og organsvikt.

I mange år sa man at type 1 var farlig, men type 2 var ufarlig.
I dag vet vi at type 2 er minst like farlig, fordi man kan ha gått med altfor høyt blodsukker i kanskje årevis før sykdommen blir oppdaget. Og da har hyperglykemien allerede gjort uopprettelig skade i kroppen.
Type 1 har akutte symptomer, og oppdages kjappere og får dermed ikke gjort så mye skade i starten.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat