Sv: Redd jeg har spist for mye?
Joda, ketoacidose skyldes først og fremst en feildosering av insulin i forhold til behov, der er vi enige. Men, du fremstiller det som om ketoacidose skyldes høyt blodsukker alene, og at ketosen ikke har noe med saken å gjøre, og det blir upresist. Ketoacidose er en tilstand som oppstår når vi får en kombinasjon av en ukontrollert ketonproduksjon og høyt blodsukker.
Blodsukkeret kan ikke bare bli høyt ved tilførsel av karbohydrater gjennom mat, men også som følge av egenproduksjon. Så å si at de som spiser mer karbohydrater er i større risiko for å få ketoacidose er ikke riktig. I begge tilfeller handler det om feildosering av insulin, og jeg vil hevde at dersom du fra før er i ketose skal det mindre til, siden blodsukkeret øker raskere enn ketonproduksjonen.
Skal se om jeg finner noen artikler på dette senere 
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
I mange år sa man at type 1 var farlig, men type 2 var ufarlig.
I dag vet vi at type 2 er minst like farlig, fordi man kan ha gått med altfor høyt blodsukker i kanskje årevis før sykdommen blir oppdaget. Og da har hyperglykemien allerede gjort uopprettelig skade i kroppen.
Type 1 har akutte symptomer, og oppdages kjappere og får dermed ikke gjort så mye skade i starten.
Det er jo også strengt tatt to forskjellige sykdommer og må skilles fra hverandre. Litt synd at de heter det samme, for det er ulike årsaker som fører til de samme symptomene 
|