Sv: Redd jeg har spist for mye?
Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.
Joda, ketoacidose skyldes først og fremst en feildosering av insulin i forhold til behov, der er vi enige. Men, du fremstiller det som om ketoacidose skyldes høyt blodsukker alene, og at ketosen ikke har noe med saken å gjøre, og det blir upresist. Ketoacidose er en tilstand som oppstår når vi får en kombinasjon av en ukontrollert ketonproduksjon og høyt blodsukker.
Det er her vi er uenige, og som sagt jeg har type 1, er rimelig oppdatert og har god kontroll over sykdommen og jeg har aldri sett et eneste tilfelle av ketoacidiose beskrevet der pasienten er lavkarber i ketose. Hvis du har slik dokumentasjon, vil jeg sette pris på en link
Blodsukkeret kan ikke bare bli høyt ved tilførsel av karbohydrater gjennom mat, men også som følge av egenproduksjon. Så å si at de som spiser mer karbohydrater er i større risiko for å få ketoacidose er ikke riktig. I begge tilfeller handler det om feildosering av insulin, og jeg vil hevde at dersom du fra før er i ketose skal det mindre til, siden blodsukkeret øker raskere enn ketonproduksjonen.
I mitt tilfelle hadde jeg blodsukkersvingninger mellom 2 og 17 flere ganger daglig før jeg gikk over til lavkarbo og etterhvert ketose. Nå er jeg ikke over 7 noen gang i løpet av dagen (og ja - jeg tester svært ofte, opptil 15-20 ganger daglig om jeg innfører ny mat/aktivitet/medisin).
Jeg har i tillegg flere andre autoimmune sykdommer som påvirker blodsukkeret, men når jeg er i ketose har jeg kontroll over det.
Så lenge blodsukkeret mitt ikke overstiger 7 noen gang i løpet av døgnet, lurer jeg fælt på hvorfor jeg skal føle jeg er i faresonen for og få ketoacidiose selv om jeg er type 1 og lever konstant i ketose?
Ketoacidiose forekommer når blodsukkeret er over 15, vanligvis over 20.
Har aldri hørt om noen som får ketoacidiose ved lavt blodsukker.
Skal se om jeg finner noen artikler på dette senere 
Det er jo også strengt tatt to forskjellige sykdommer og må skilles fra hverandre. Litt synd at de heter det samme, for det er ulike årsaker som fører til de samme symptomene 
I gamle dager var legene helt klar på at dette er to helt forskjellige sykdommer, nå i dag vet vi at de er nær beslektet, akkurat som hypothyrose og hyperthyrose er. (Begge disse sykdommene skyldes at thyroksinproduksjonen i skjoldbruskkjertelen er feil).
Både type 1 og type 2 og også LADA er en konsekvens av at insulinproduksjonen i bukspyttkjertelen ikke er ok. Alt etter hva som er feil, får vi diagnosen 1 eller 2.
Det som er 100 % sikkert, er at begge typer diabetes profitterer på et kosthold der karbohydratene er under streng kontroll.
Ved og leve i ketose som jeg gjør, kan jeg likevel leve et fullt og rikt liv med minimal støtte av insulin, uten hyperglykemi som på sikt vil kunne gi meg senskader.