Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-12, 19:46   #30
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Litt nærmere forklaring på at det er forskjellige sykdommer hadde vært fint!
At det i utgangspunktet er forskjellige årsaker, er jeg med på, men min dialege sier over halvparten av de med dia2 har nedsatt egenproduskjon allerede før de får diagnosen!

Og så lurer jeg på hva slags bakgrunn du har siden du uttaler deg som en autoritet på feltet! Selv er jeg sykepleier med insulinavhengig dia2!

Diabetes type 1 er en autoimmun sykdom, som skyldes at immunsystemet har angrepet eget vev (bukspyttkjertelen).
Diabetes type 2 er en sykdom som kan skyldes flere ting, hovedsakelig enten redusert insulinsensitivitet i cellene eller nedsatt insulinproduksjon som følge av at bukspyttkjertelen "slites ut".

Konsekvensene er forsåvidt mye de samme, og mange med type 2 må også ha tilførsel av insulin. At det er ulike sykdommer handler om hva som er årsaken

Jeg er ingen autoritet på området, absolutt ikke! Jeg er ernæringsfysiolog

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

I gamle dager var legene helt klar på at dette er to helt forskjellige sykdommer, nå i dag vet vi at de er nær beslektet, akkurat som hypothyrose og hyperthyrose er. (Begge disse sykdommene skyldes at thyroksinproduksjonen i skjoldbruskkjertelen er feil).
Både type 1 og type 2 og også LADA er en konsekvens av at insulinproduksjonen i bukspyttkjertelen ikke er ok. Alt etter hva som er feil, får vi diagnosen 1 eller 2.
Det som er 100 % sikkert, er at begge typer diabetes profitterer på et kosthold der karbohydratene er under streng kontroll.
Ved og leve i ketose som jeg gjør, kan jeg likevel leve et fullt og rikt liv med minimal støtte av insulin, uten hyperglykemi som på sikt vil kunne gi meg senskader.

Jepp, nedsatt glukosetoleranse er felles for tilstandene, men det er viktig å skille mellom de som har nedsatt insulinproduksjon og de som har manglende insulinproduksjon. De som ikke har insulinproduksjon, og dermed er avhengig av endogent insulin, er mye mer utsatt for feildosering. Så lenge doseringen er riktig er risikoen liten.

Det jeg prøver å komme fram til er at for å velge en ketogen diett som type 1 diabetiker så krever det enormt god kontroll med insulintilførselen, og risikoen ved et slikt kosthold er høyere enn for en type 2 diabetiker (som ofte med fordel kan spise slik). Det er du vel enig i?