Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-12, 08:20   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Syns lavkarbo er kostbart, noen tips?

Noen tips for billigere lavkarbo:
- Raid butikkene for feks kjøttdeig som går ut på dato, kjøp mange pakker og legg i fryseren. Jeg får 4 porsjoner av en pakke kjøttdeig til feks karbonader( med oopsi som burgerbrød blir det mere enn nok protein), kjøttsaus el.l.
- Frossen brokkoli til ca 9-10kr pr pose har de bl.a. på rema 1000 og mega/obs. Mye billigere. Og de har alltid grønnsaker med topp næringsverdi.
- Seiblokk til rundt 20kr har de på flere butikker, dette er for meg 4 måltider a 5kr + 2.50 for brokkoli. Lag fiskegrateng av en sånn= 4 porsjoner til ca 10 kr pr porsjon.
- Omelett lager jeg med egg fra egne høner, men du får 18 egg til 29kr på kiwi bl.a. og 2 egg+ noen skiver skinke litt revet hvitost fra first price/rema 1000 blir billig.
- Fløte osv koster, og mange av oss går ikke ned i vekt når vi spiser slik, så ikke helle i deg ubegrenset. Jeg har regel på 1/2dl om dagen.
- kokosmelk fra rema 1000= 10kr for 4dl! Og den er fet og god, super i feks kyllingsuppe, her kan du bruke frossen wokblanding fra rema 1000(billig!) og en billig frossen kyllingfilet fra feks first price( 169kr/2kg).
- 1 boks grovhakkede tomater ( ca 6kr for billigste) gir 2-3porsjoner tomatsuppe. Spis med 2 kokte egg, olje eller smør som fettkilde i suppa. Billig og veldig enkel mat. En buljonstering gir god smak på suppa.
- På kiwi har de vel laksefilet til 20kr for 4 stk, det er billig.

Å komme ned i prisen det er for 6kr`s kneip med billigste syltetøy og billigste karbonader og pasta er vanskelig. Jeg vet det meste om å leve på minimum. Jeg kan sette opp en meny til familien med grønnsaker til alle måltider og enda komme ut med maks 600kr pr uke om vi virkelig MÅ, men det er kjip mat. Og definitivt ikke mat jeg tåler..
Men man kan komme lavt likevel.

Feks denne dagsmenyen:
Frokostomelett= 2 egg, 2 skiver skinke, en neve revet ost, 1/2 paprika, stekt i smør= ca 10kr

Lunsj: Kyllingcurrysuppe: 1 kyllingfilet, 1/2 buljongtering, 200g wokgrønnsaker, 1dl kokosmelk( + vann), karri/curry, chilipulver alt. 1/-1ts curryasta= 20kr +

Middag: Fiskegrateng, 1 porsjon: 125g sei, 200g brokkoli, 1/2dl fløte, 1/4boks smøreost, 1/2egg, en snei purre, en ss mandler, en snau ss parmesan, servert med litt smør = 18kr.

Etter en slik meny er jeg som regel mett og orker ikke mere. Men prisen for disse måltidene blir ca 50kr, det er ca 1500pr per i måneden. Og enda kan man gjøre det billigere ved å feks lage billigere lunsj, som feks et par kokte egg, noen skiver salami, agurk og parika og cherrytomater og dip av creme fraiche/majones el.l.

Men begynner man å lage lavkarbobrød osv, da flyr pengene fort!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat