Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-12, 01:06   #1
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Trenger hjelp til brødoppskrift

Vår datter på 2 år har fått påvist en lang rekke matintoleranser. Vi må kjøre en 12 ukers kur hvor hun holdes 100 % unna alt hun reagerer på, for så å forsøke hvordan hun reagerer på å innføre noen av tingene forsiktig.

Til nå har hun hatt et fint lavkarbokosthold som har holdt henne lenge mett og utrolig nok er hun aldri syk. Med den listen vi nå har foran oss sliter vi med å gi henne et balansert kosthold, det blir fort et veldig høykarbokosthold, noe vi ikke ønsker. Hun har til og med spist riskaker i det siste, noe jeg merker jeg absolutt ikke liker. Mye av problemet er å finne gode fettkilder. Vi har også et nyfødt barn i huset så det er begrenset hvor mye overskudd jeg har til å teste ut egne oppskrifter. Har forsøkt å bake brød, noe som har vært totalt mislykket så langt.

Frir derfor til dere velvillige og kreative forumvenner, noen som kan hjelpe med en oppskrift på brød som ivaretar følgende intoleranser, hun skal altså ikke ha følgende:

• Alt av melkeprodukter
  • Egg
  • Alt av gluten
  • Linfrø og couscous
  • mandler, hasselnøtter og valnøtter
  • erter
  • kakaobønner
Det er vel det mest relevante ift brødbaking. I tillegg skal hun ikke ha tomat og svinekjøtt. Så jeg sliter litt med å finne gode alternativer om dagen. Har bakt knekkebrød, men det ble for hardt for henne. Av og til er det praktisk med brød, f.eks. på tur, så det viktigste er oppskrifter på brød, lapper osv. Tar også i mot alle gode tips til mat.

Har prøvd å lage smoothie, noe hun var glad i før, men nå vil hun ikke ha dette. Har prøvd avocado, og det vil hun heller ikke ha. Har til og med måtte svelge en kjempekamel og gitt henne laktosefri margarin (grøss og gru).

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat