Vis enkelt innlegg
Gammel 20-06-12, 12:29   #4
SineK
Juniormedlem

Medlem siden: May 2012
SineK er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Konkrete stattips?
Vei, mål deg og ta et bilde eller to før du begynner. Stikk gjerne innom legen og få tatt en helsesjekk (kolesterol, stoffskifte, leververdier jern, b12, og d-vitamin iallfall for å få en ok baseline)

1) Kutt ut alt som inneholder hvetemel (gjerne også rug, bygg og havre)
2) Kutt ut alt sukker (du kan kose deg med litt, en dag i uka, men vær da forberedt på at du vil samle vann og gå opp noe av det tapte denne/neste dag).
3) Spis MAT laget av råvarer (fisk, kjøtt, egg, grønnsaker, fugl, skalldyr, litt bær, litt nøtter, litt belgfrukt og litt frukt kan du også bruke)
5) Reduser ris og potet eller utelat det helst.
6) Unngå halvfabrikata og erstatningsmat - spesielt i begynnelsen.
7) Bruk smør, kokoolje, olivenolje. Spis fet fisk. Unngå margariner og prosesserte planteoljer. En frisk kropp trenger naturlig fett, ikke fabrikkfett.
7) Drikk vann.

Gi deg selv 4 uker/28 dager på å prøve ut dette. Vurder så om det har gått bra, om det fører deg i retning de målene du ønsker - eller om du vil justere på noe.

Og kom deg ut i sola. Du trenger d-vitaminen din. Og du bør prioritere å sove godt. Det er viktig både for trivsel og vektnedgang. Litt bevegelse er også bra, men ikke nødvendig i starten.

*tante violett vifter med pekefingeren*

Vel... dette er iallfall forslagene mine. Det er ingen "retning", men det meste faller inn under primal blueprint. Det er en (kostholds-)filosofi som i korte trekk sier
- spis det som forfedrene våre tilpasset seg til (før landbruket = unngå mel/sukker)
- vi er ikke tilpasset for mye karbohydrater
- vi er tilpasset naturlig fett (mettet dyrefett, umettet fiskefett og litt plantefett - men fra planter, ikke fra oljekanner)

Lykke til

PS - om du ramler av vogna er det viktigste å hoppe på igjen, og ikke bli liggende på bakken.

Tusen takk for litt mer konkrete starttips enn jeg gjerne finner i bøker!

Jeg bor også i Østfold- ser at du gjør det og

Siden du hadde mange gode tips, har du KONKRETE FROKOST forslag for meg også? Det har brukt å gå i mye eggerøre, omelett, bacon... Men blir jo litt lei det ganske fort... :/

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat