Sv: Partystoppere ...
Jeg kjørte litt hardt på, blant annet fordi jeg har opplevd med egne øyne å se at et produkt en person var 100 % sikker på var en partystopper, slett ikke var det. To ting var alt som skulle til. Personen jeg sikter til trente også, så det skulle gå med nok kcal. Men alt som skulle til var en forandring i treningen, og kostdagbok. Jeg reduserte kcal med 300, OG inkluderte partystopperen, og vekta gikk raskt nedover, med opp mot 1 kg i uka - den hadde stått på stedet hvil i nesten et halvt år. Treningsmengden ble redusert til under det halve, men med en intensitet som ligger på ca 90 av maks % ca 12 -16 min 3 ganger i uka. Det finnes matvarer som noen av oss ikke tolererer. Jeg vet det. De matvarene lager kluss i hormonsystemet vårt. Men - om du en uke da hadde prøvd samme sak som personen jeg snakket om? Det må jo regnes ut en del først, men i hovedsak går det ut på å finne ut hvor basalforbrenningen ligger, putte på trening som drar av ganske mange kcal i uka oppå der (OG SOM ØKER DET MAKSIMALE OKSYGENOPPTAKET, DET ER SVÆRT, SVÆRT VIKTIG FOR FORBRENNINGEN) . Da er du simpelthen nødt til å gå ned i vekt, fordi du bruker det samme systemet som tyskerne brukte i sine konsetrasjonsleiere. For mye arbeid og for lite mat : Vektnedgang. Trener du samtidig, vil kroppen bruke proteiene til å bygge eller vedlikeholde musklene, og da er det kun en ting du kan bruke : Fett, eller så dør du. Har du noe fett å ta av, så MÅ kroppen ta det og bruke det. Den vil da gå utenom alle mekanismer som en eventuell partystopper har satt igang (det er krise i kroppen på dette tidspunkt, energikrise) og etter en uke har du gått ned i fettvev.
Dr Atkins snakket om fettdiett, en person måtte gå på 900 kcal om dagen, og at mesteparten skulle komme fra fett, for å gå ned i vekt. Det blir noe av det samme, men om du trener, så slipper du så ekstreme lave kcal, med mindre du går på PSMF eller andre ekstreme dietter.
Men dette er ingen pekefingre til folk som har oppdaget at cottage cheese lager krøll, de tar ikke av vekt, men er heller ikke lystne eller lagd for å trene, simpelthen. Da kan man jo enten godta at man er der man er, eller prøve å kutte det ut.
Ennå har jeg ikke hatt en kunde som ikke har nådd, eller på vei til å nå målet sitt. Den ene kunden har en partystopper som heter sommerøl...litt slitsomt, men han kan faktisk nyte en sommerpils eller to i helga, så lenge han følger et regime jeg la opp - vekta raser av den..
|