Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"
Jeg fikk denne artikkelen tilsendt av en venninne på facebook, og jeg kan ikke annet enn å sukke, fordi hun vet hvilke plager jeg har hatt, og ikke lenger har etter 2 år med redusert karbo, og bortimot kun ren mat.
Ordet lavkarbo er for meg nå så stigmatisert at jeg ikke orker å bruke det lenger.. pga alle artiklene med Jøran Hjelmeseth og unyanserte forskninger.
Samtidig får jeg et stikk av frykt når jeg leser sånt.. 2 år av et 26 år gammelt liv er ikke såå mye, og hva vil skje de neste to åra? Hun i artikkelen fikk slag etter 4 år med lavkarbo, men artikkelen sier at hun kuttet ut alle karbohydratene.. Det finnes mye karbo som er rent og bra for kroppen, så det gjelder å finne de riktige.
Men så tenker jeg på blodprøvene jeg nettopp tok, som var helt fine.. stoffskiftet som har økt fra 10 til 14(10 var visst grenseland).. 28 kg som er borte, og det faktum at jeg går/jogger en time om dagen... Det klarte jeg ikke da jeg levde på grandiosa og spaghetti fordi jeg ikke orket å lage skikkelig mat.
|