Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin
Jeg vet ikke om jeg er "frisk" fra hypotyreose, men min lege mener at jeg er på god vei, og jeg kan ikke si at jeg har symptomer p.t. Jeg må selvfølgelig ikke ta gleden på forskudd.... men som sagt jeg føler foreløpig at jeg ikke har symptomene som jeg har hatt i alle år - til tross for Levaxin. Jeg har intoleranser mot korn og melk og etter at jeg sluttet med det begynte Levaxinen å virke og jeg ble overdosert og måtte trappe ned ganske kjapt. Jeg prøvde å trappe ned på Levaxin før kostholdsedringen, men da ble jeg skikkelig dårlig. Jeg har anti-TPO på 31 nå. Den har aldri vært høy (høyeste målt er 75 ). Kolesterolet mitt har vært for høyt i alle år med Levaxin og mitt stoffskifte har aldri vært optimalt uansett om jeg har brukt Levaxin. Jeg har rett og slett vært dårlig. Har prøvd å øke Leaxindosen, men det gikk ikke. De gangene jeg har redusert gluteninntaket noe tidligere år, har også T4 og T3 gått opp, og ned igjen ved tilbakegang til "vanlig kosthold" (noe som for min del innebar fettfattig mat - jeg hørte jo på våre matmyndigheter). Iflg ultralyd sisite mnd sa de at kjertelen aldri har vært betent, og at den så helt OK ut. Selv med Levaxin har jeg ikke klart å få T3 opp noe særlig over 4. Nå er jo TSH høyest om natten og morgenen, og det kan være variasjoner, disse verdiene er ikke konstante. Siste prøven ble tatt kl 9 og den før det ble tatt 8.15. Jeg vet ikke om dette kan spille inn. Utover dagen synker ihvertfall TSH. Iflg blodprøvene har jeg altså ikke lavt stoffskifte iflg min lege. Men nå har jeg mistet litt respekten for referanseverdier i det siste også, jfr bla referanseverdier på C-peptid... Er takknemlig for inspill mht til verdiene, og spesielt lurer jeg på hvor store variasjonene er hos dere andre hver gang dere tar prøver - mine prøver har nemlig variert mye opp igjennom årene, spesielt T4, som har vært på alt fra 13,7 til 21,5 - med samme dose medisin hele tiden. Maten vi spiser påvirker selvfølgelig hormoene våre, også thyroksin, i tillegg til bl.a. insulin.
|