Sv: cola light med sucralose
HP:Sukralose er klorbehandlet, aspartam er tresprit, fysj er det uansett. Ikke for å forsvare sukralose altså, men tilsettes ikke klor i drikkevann også?[/quote]
Hei
Korrekt asparatam inneholder tresprit. Men vår kropp er vant til det fra vin og andre alkoholholdige drikker inneholder tresprit! ( gjæret frukt etc) og evolusjonen har laget et beredskap i kroppen som tar hånd om metanol. Men har vi noe beredskap når det gjelder klorert sukker ?
Ikke misforstå, jeg har mitt generelle forbehold når det gjelder kunstige søtningsmidler, og mener som før at det beste ikke må bli det godes fiende ( fedme er viktigere å bekjempe enn en akademisk diskusjon om kunstige søtningsmidler)
Øj, jeg så ikke din siste bemerkning. Veldig mange er bekymret for tilsetning av klor i drikkevann, fordi det danner forbindelser med organiske forbindelser , såkaldt humus.( i Norge som bruker overflatevann som drikkevann) Disse forbindelser er mistenkt for å være kreftfremkallende. Det går bedre når man bruker grunnvann ( Danmark, da finnes det ikke organisk materiale i vannet. Samtidig er det ikke behov for tilsetting av klor, fordi grunnvann er helt rent for bakterier og klor trengs ikke da.)
Klor er svært reaktivt i kjemisk fortstand og danner nye kjemiske forbindelser når anledningen byr seg, og effektene er usikre. Mange tidligere godkjente stoffer som tetrakloretylen og andre løsemidler med klor er nå forbudt.
Vennlig Hilsen
Torkil
|