Vis enkelt innlegg
Gammel 12-07-12, 16:02   #12
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Re: Hvorfor er det så vanskelig å vedlikeholde vekttapet?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Hvordan i allverden finner du dette logisk? Du motsier deg selv.

"De la på seg av samme mengde overskudd"
"Undersøkelsen viser at noen har høyere forbrenning enn andre"

Hvis de spiser det samme, og noen forbrenner mer, så er jo ikke overskuddet det samme. Energibalansen er summen av inntak og forbruk, og hvis en går opp mer i vekt enn andre over tid, så er det fordi overskuddet er større, ikke noe mer hokus pokus enn det.

Forskjellen i basalmetabolismen (hvileforbrenningen) varierer veldig lite fra person til person (på samme størrelse), men forskjellene i forbruk kan likevel være store. Spontan aktivitet er kanskje den viktigste faktoren i så tilfelle.

Man kan ikke regne ut overskuddet bare med å se på inntaket. To personer med likt inntak kan ha vidt forskjellig utslag på energibalansen, og om resultatene blir forskjellig så er det ikke fordi "kalori inn - kalori ut" ikke stemmer, men nettopp fordi det stemmer.


Dette stemmer, men økningen i antall fettceller er hovedsakelig noe som skjer i ungdomstiden, og beskriver et stort problem med barnefedme. Dette er nok en av grunnene til at barnefedme disponerer for overvekt senere i livet.

Det virker som om det er mange overvektige som spiser lavkarbo. Og også mange som ikke når sitt mål - der også. Og veldig mange, foruroligende mange tror faktisk at på lavkarbo så betyr ikke kcal mengden så mye, eller ikke i det hele tatt. Dette er kanskje grunnen til at noen ikke når sitt mål når det gjelder vekttap.
Jeg har testet ut dette her, og kan skrive under på at selv om man spiser lavkarbo, så MÅ man - iallefall må JEG - ligge noe på minussiden for å gå noe ned. Har gått ned noe i juni, med for å gjøre det, måtte jeg BEVISST ligge på minus i kcal. Desverre. Det er så enkelt.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat