Sv: Noen som har oppnådd bedring på disse punktene?
Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.
Vektnedgang, ingen pms og ingen overspiseforstyrrelser er mine erfarte effekter av å holde meg på lavkarbo (ikke nødvendigvis ketose).
Jeg takker for fine svar fra dere. Motiverende å høre om folk som har fått bra effekt Hadde du overspiseforstyrrelser fra før av og hvordan ble disse borte? jeg spør på grunn av at jeg sliter litt med det samme selv..
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Leser her inne at en del har hjelp av chrom-tilskudd i starten for og bekjempe sukker-hungeren.
Jeg har også epilepsi, men fikk det selv om jeg hadde levd ketogent i over ett år. Aner ikke hvordan jeg ville opplevd epilepsien på høykarbo, men i gamle dager ble jo epilepsi, spesielt hos barn, behandlet med nettopp ketogen kost. Den dag i dag brukes ketogen kost som en del av behandlingen for epileptiske barn som ikke har hjelp av medisiner.
Forstoppelse er hos meg en saga blott nå. Jeg mistenker at det og leve uten korn er det som gjør susen. Deilig er det iallefall og slippe og grue seg til do-besøk
Trist å høre at du også har epilepsi... Synd at ketogent kosthold ikke forhindret at du fikk det (rart, det der med at man kan få det i voksen alder - jeg fikk det helt plutselig og uvisst av hvilken grunn, da jeg var 28 år.) Men som du sier - kan hende du ville opplevd den verre på høykarbo. Sukker er nok ihvertfall ikke bra for aktivitet i hjernen...
Så flott at forstoppelse ble borte. Litt merkelig egentlig: mange mener jo at fiber og korn er best mot dette...
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Etter at jeg kuttet mel 100% forsvant min 20årige nær konstante bihulebetennelse.... Jeg har ikke hatt vann i mellomøret eller tett kanal mellom bihuler/øre siden heller. Og kun en enkelt tredagersforkjølelse. Enn om jeg hadde visst dette da jeg var 15....
Cravings mye mer under kontroll og nå som jeg har en stål-avtale med meg selv om å aldri spise sjokolade to dager på rad ser det ut som jeg kan nyte sjokolade også. (Måtehold finnes ikke i mitt vokabular på samme side som "sjokolade", og jeg blir lett "avhengig" så med minst 1 dags "avholdenhet" mellom hver gang så unngår jeg - iallfall så langt - å havne "på kjøret" igjen.)
Jeg tenkte ikke bevisst på endringene da jeg ble satt på mel- og sukkerfri kost som en del av en eliminasjonsdiett. Den skulle ta minst 3 uker, men for meg tok den nok nærmere 6 måneder. Funderte aldri på hvilke ting som ble bedre (unntatt magen) før jeg gjeninnførte mel og oppdaget at nese-svinereiet kom igjen. Først da la jeg merke til at det var borte... og det etter 20 år som munnpuster store deler av tiden!
Søtsuget den første 1-2ukene er en kropp som ikke skjønner "hvorfor du gjør dette mot den"... når du kommer gjennom den tiden (krom-tilskudd, kanel og juksesøtt kan hjelpe deg gjennom denne tiden, men jeg hadde vel heller anbefalt *litt* frukt enn det juksesøte i starten. Mulig at kokosolje også kan avhjelpe siden det går rett til forbrenning og ikke innom sidebeina.) vil du kjenne deg mye bedre og mye mer herre over matlysten. Men - husk at en del cravings er for mange også dårlige vaner... og det må jobbes mye med disse. Å ikke løpe til sjokoladeskapet om man er trist/kjeder seg/alene osv. (Den siste er min - jeg tror liksom at mat/snavel ingen ser jeg spiser ikke teller ... )
Dette var et flott innlegg. Tusen takk! Jeg har hatt tette bihuler og konstant tett nese i mange år (siden jeg var tenåring) - og dersom dette kommer til å bli bedre, ville jeg blitt så glad!
Sjokolade er mitt største problem og min aller største avhengighet. At jeg har lagt på meg 5 kilo (kom snikende gradvis over de siste 2-3 årene) kan jeg vel delvis "takke" sukkerhungeren min for... Jeg burde lage meg en stål-avtale slik som du har! Aldri spise det 2 dager på rad virker som en god ide, men kan bli en utfordring å gjennomføre, kjenner jeg meg selv rett. Hehe!
Og ja, det handler om dårlige vaner og trøstespising..
jeg har alltid vært ekstremt søthungrig og glad i mat, spist litt for mye. Men de 2 gangene jeg hadde fått meg kjæreste og var forelsket, "glemte" jeg med ett å spise så mye, og raste ned 5 kilo i vekt. Etter å (uten å tenke over det) kommet meg litt bort fra sjokoladen i en periode (og vært opptatt med andre ting), var jeg ikke så sjokolade-hungrig heller, at jeg sjelden tenkte på sjokolade og snop. Da holdt vekta seg fin i et par år til! Før det plutselig "rate" utpå igjen.
Nå er alle buksene trange (spesielt etter at jeg fikk forstoppelse, går man opp i vekt permanent av det?) Men: jeg håper på bedring, og vet jo at det er opptil meg selv å gjennomføre det... Dere flinke mennesker her inne er til stor inspirasjon 
Opprinnelig lagt inn av index, her.
Ikke lenge. Et par uker kanskje? Ellers merker jeg utrolige forskjeller helsemessig, føler meg 20 år yngre! Utrolig hvor mye kostholdet har å si for hvordan kroppen oppfører seg...
Så flott! Noen ganger har jeg tenkt at "det virker jo for godt til å være sant, det folk forteller om lavkarbo". Men når så mange sier det og er så fornøyde, må det jo stemme!
|