D-vitaminen din har jo kommet seg kjempemye da. Håper du kjenner deg noe bedre også? Og folaten kunne du nok ha solet ned sammen med kolesterolet? Her har de senket toppnivået av referanseområdet til 106 ... og jeg ligger på 103 nå. Det har falt ganske mye etter at jeg (over-)supplerte meg til 186. (En del regner 120 som optimalt nivå siden dette er middelnivået i en del jeger-/sankersamfunn som tilbringer mesteparten av dagene ute.) Nå mot midten, slutten av sommeren "bør" uansett d-vitaminnivået være ganske høyt her på våre breddegrader. Fra september til april er visstnok ikke sola høyt nok til å gi oss særlig d-vitamin. Jeg hadde nok også for lavt selv om den aldri ble målt lav (fikk mast meg til måling i august 2010 etter at jeg hadde gått sykemeldt i sommersola) - for i perioden 2008 til diagnose i mai 2010 følte jeg meg konsekvent bedre i en periode etter at vi hadde vært på ferier - og vi er sol-reisere... For oss med lavt stoffskifte kan også dannelsen av dette vitaminet være påvirket siden lavt stoffskifte i aller høyeste grad påvirker både bindevevet i huden og sirkulasjonen. Av samme årsak får vi også ofte betakarotenopphopning og gyldne håndflater/fotsåler og/eller en gylden hudtone selv uten sol... Begge deler må fungere i produksjonen. Godt det finnes hjelp fra boks - selv om jeg liker solarium bedre. Enda mer digresjon: jeg var veldig stolt over min gyldne brunfarge om sommeren og syntes den var snasen ... det var før go-legen fortalte meg at det var et tegn på at jeg ikke fikk a-vitaminen dit den skulle og at jeg hadde lavt stoffskifte. Gledesdreperen. Nå er jeg mer normalt brun - men klager ikke.