Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-12, 12:10   #7
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Creatin + sukker før trening

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Å miste "evnen", eksplosiviteten når man spiser veldig lavkarbo, er ikke noe ukjent fenomen. Under vanlig trening, selv hard trening, er effekten mindre merkbar. Det er først under konkurransetrening det kan gi store utslag. Dvs du merker at du ikke klarer henge med når det rykkes under løp, ski, sykkel, roing etc. Musklene dine henger rett og slett ikke med og det skyldes at de ikke har riktig brennstoff. De er jo fettadaptert!
Men igjen så vil dette være avhengig av intensitetsnivå og tid. I aktivitet opp til 70-90 minutter vil ikke dette merkes så veldig godt skal man tro forskningen som er gjort av Ken Hallsteinsen. Dessuten er ikke fotball veldig fysisk krevende sammenliknet med eksvis svømming, løping, sykling, langrenn og triathlon.

Jeg klarer lett å trene hardt over tid, leeenge. I konkurranser som for min del er sykling har jeg ligget i snitt med puls på 87% i over 2 timer. En snittpuls på 87% av maks i 2 timer er hva jeg vil kalle meget hard trening og dette krever energi. Jeg klarer greit å ligge på dette nivået så lenge, men underveis når det rykkes og kjøres knallhardt, så klarer ikke jeg henge med fordi kroppen min ikke tåler temposkifter. Jeg har ikke brennstoff i form av karbohydrater fordi glykogenlagrene mine er tomme. Dette er det som er turboen og når man ikke får påfyll underveis, ja da klarer man ikke spurte da.

Så løsningen er å drikke jevnlig en drikke som gir meg nødvendige karbohydrater underveis for å klare temposkifter og hurtige spurter. Da er IKKE lavkarbo løsningen.
Tror dog det er de aller færreste som konkurrerer for å bli best her inne, de fleste er vel med for å delta. Derfor kan det hende at en del her inne nok heller ikke får testet dette i praksis og er fornøyd med at de klarer yte høyere over tid nå enn før.

Jeg snakker kun av egen erfaring nå siden jeg prøver dette flere ganger ila sommeren når konkurransetiden er igang. Min konklusjon er at jeg karber meg opp før konkurranser og drikker nok drikke med brennstoff underveis nettopp for å ha noe å spurte med underveis.


Bra svart Hypah.

Selv driver jeg for tiden å eksperimenterer med såkalte "carbloads" på helg. Sjekke hvordan kroppen reagerer på ulike aktiviteter og øvelser.
Er heeelt i starten, og hadde min første carbload i går, som fortsetter i dag.

I korte trekk følger jeg CKD ( cyclical ketogenic diet), og er som navnet tilsier periodisk ketogen forbrenning( søn-torsdag) og lavfett/høykarbo (fre-lør)

Alikevel velger ejeg ikke rent sukker på karbodagene, men mat som havregryn, banan, potet, gulrot, brød(uten hvetemel), rosiner, frukt...skal komme opp i ca 300-500g karbo disse dagene. eller 60%E karbo.

Ellers på hverdager eter jeg som jeg pleier. paleo. max 50g karbs.

Poenget er å ha fylte glykogenlagre til eksplosivitet, men ikke overfylte slik at det lagres til fett. Samtidig er det essensielt å ikke spise mye fett på karbo dagene ettersom fett+karbo fører til fettlagring.

Her er en lettlest link :

http://www.livestrong.com/article/22...etogenic-diet/

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat