Sv: Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat
Opprinnelig lagt inn av kamp, her.
Takk igjen 
Kanskje litt O.T men har du vert borti marshall protokoll?
Mjo - jeg leste litt om den som en mulig innfallsvinkel mot det autoimmune stoffskiftet, men min konklusjon var vel at det hørtes altfor risikabelt&fantastisk ut om det skulle fungere.
Jeg har ikke sett vesentlig støtte til teoriene heller.
Son regel faller jeg i takt med de som protesterer mot "alment kjente sannheter". Ikke fordi jeg alltid sympatiserer med "den lille mannen mot kolossen", men fordi de som er små og protesterer som regel har funnet vesentlige feil i logikken i de alment kjente sannhetene - så store at de ikke lenger KAN tie. (Som at vi nå gjennomhuller påstandene om at ubeskyttet sol alltid er farlig og fører til kreft... eller som at kolesterol er en dårlig ting... - eller at mettet fett fører deg i en tidlig grav.)
Når det gjelder Marshallprotokollen så tror jeg den "lille mannen" faktisk tar feil. Fordi (etter det jeg kan finne iallfall) så er det ikke vesentlig forskning som støtter påstandene. I de eksempelvise sakene så finnes forskningen som støtter "opposisjonsstemmen", den er bare ikke "satt sammen", nok kjent og er i enkelte tilfeller aktivt undertrykket (av f.eks medisinalfirma, særinteresser og folk som har bygget prestisjen sin på utdaterte synspunkt).
Men jeg kan altså ikke nok til å bygge dette mer enn på en magefølelse, altså.
Edit - denne bloggposten sier mye om de mer skumle sidene med protokollen
http://www.sciencebasedmedicine.org/...shal-protocol/
Skal jeg komme med min høyst ukvalifiserte mening så er det at opphavsmannen har lidd av en sykdom hvor det er viktig å redusere vitamin d, og deretter ekstrapolert sin egen erfaring, men uten å ha nødvendig vitenskapelig støtte. http://www.health-reports.com/sarcoidosis.html
Skal man følge den lille mann mot kolossen så sjekk først at den lille mann har fakta i orden. 
Sist redigert av smgj : 30-07-12 kl 14:02.
|