Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-12, 20:51   #15885
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg får veldig ofte krampe under foten og denne forplanter seg til tærne..

Hvorfor det da...?

Jeg knasker min magnesium som bare det. Nå skal det sies at jeg var fri for min magnesium og måtte ty til sambos magnesium som er både svakere og av et annet merke. Så i natt sov jeg uten kramper.

Er det virkelig så stor forskjell på magnesium og magnesium??

JA - det er stor forskjell på hvordan de ulike magnesiumforbindelsene tas opp og jeg mistenker også hvordan de virker i kroppen under spaltingen... Det merket jeg da jeg byttet now food sine magnesium caps (blanding av magnesiumoksid, magnesiumsitrat og magnesiummalat(?) ... hvor de ikke sier noe om andelene av hver og jeg mistenker det er mye -oksid siden dette er billigst, men tas dårligst opp) til magnesiumsitrat... Den siste skal tas opp bedre, men jeg fikk krampe og rykninger og endte opp med å kjøpe magnesiummalat/-sitrat fra helsekost i tillegg. Da forsvant krampene.

Det samme gjelder forresten for jern... mange velger 100 mg ferroretard framfor 12 eller 18mg amminojern. Dette blir ofte galt for de fleste siden ikke-celert jern er VELDIG vanskelig opptagbart for kroppen og mange får enten forstoppelse eller diarre av dette jernet. (Er avføringen svart går jernet tvers gjennom...) Amminojern er derimot mye lett opptagbart og derfor kan tablettene inneholde mye mindre samtidig som de virker bedre...

Skal man ta mineraltiskudd lønner det seg å ta en tur innom google og sjekke "bioavilabillity" til mineralet. Det er det man tar opp som teller, ikke det man tar inn.

Sist redigert av smgj : 10-08-12 kl 21:12.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.