"De siste 5 kiloene"-klubben
Jeg legger denne tråden under "Mer enn 30 kg overvekt"-forumet, siden det jeg har lyst til å snakke om, og utveksle erfaringer om, er det å ha gått ned en anselig prosent av kroppsvekten sin... men slite med å komme helt i mål.
Begynner selv: Hei, jeg har gått ned over 30 kilo og ligger nå og bikker akkurat på øvre grense for normal BMI. Jeg har stått stille nesten hele 2012 (ned 2-3 kg i februar - som nå er tilstede igjen som sesongbetinget stresstillegg), med den samme ketogene kosten som før, og iblant gjør det meg litt grinete. Ikke snakk om urealistiske vektmål heller - pæreskrotten min har minst fem kilo til den kan skrelle av seg uten å risikere å bli "tynn" av den grunn...
Jeg synes det er vanskelig å tenke på å endre kostholdet igjen, for det er ketogent jeg har "lært", og jeg blir veldig usikker og redd(!) av å tenke på å innføre mat som eventuelt kan ta fra meg kontrollen jeg har oppnådd. Men samtidig har jeg jo observert at mange har fordel av å øke litt på karbohydratinntaket etterhvert, så jeg er vel i den berømmelige tenkeboksen... men det er altså en reell frykt for å kødde med gode kostvaner igjen, for meg. 
Men jeg lager en tråd i håp om å høre fra andre som er i samme floka! Det er deilig å ha 5 kilo for mye sammenlignet med 35 kilo for mye, men hva gjør man med den siste strekningen, da? Som tærer på tålmodigheten og tar like lang tid som tosifrede antall kilo gjorde i starten? Gjør man dietten enda strengere (typ egg-og-kjøtt og ingenting annet) eller bygger man seg et "vedlikeholdskosthold", og hvilken filosofi velger man da? 
Kan vi lage en liten heiagjeng for oss, også? 
|