Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-12, 15:37   #19
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Når medisinere og andre som har greie på helse og sykdom er uenige seg i mellom om mye egg er farlig eller ikke for de som er arvelig belastet for karsykdommer, så er det helt åpenbart for meg at her er det usikkerheter. Siden jeg ikke er verken medisiner eller forsker selv, forholder jeg meg til hva de som faktisk er det sier. Denne studien virker ikke veldig overbevisende, men det er da ikke nytt at de som f.eks. har medfødt sykelig høyt kolesterol blir tilrådd å ikke spise veldig mye egg.

Faktisk *tror* jeg ikke det er tilfelle lenger. Iallfall ikke i følge det jeg klarer å finne og etter det kollegaen min som er belastet med denne sykdommen sier. Legen hans - som jeg selvfølgelig ikke kan svare for hvor oppdatert vedkommende er - sier at han ikke skal tenke på å regulere dette kolesterolet gjennom mat. Fordi det er arvelig.

Ellers kan det jeg har funnet om kolesterol i mat og kolesterol i blod sammen fattes med at man blir like udiskutabelt tykk av å være i ketose som man får høyt kolesterol av å spise kolesterolrik mat... Mao - kolesterol produseres av leveren og dette styres av andre funksjoner (som vi til d.d ikke har helt oversikt over) enn mat. De studiene jeg har funnet hvor de har forsøkt å heve kolesterolet til folk gjennom å dytte i dem kolesterolrik mat har feilet.

Men igjen - jeg synes at folk som tviler bør forsøke å skaffe seg informasjon selv, og helst fra folk som virkelig forsker på dette, ikke fra hva verken meg eller andre synsere (med eller uten hvit frakk - mange av dem var uteksaminerte for lenge siden og har ikke oppdatert seg siden!) påstår.