Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-12, 12:34   #7
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Såvidt meg bekjent så er det ikke:
Bevist at reduksjon av kolesterol (les: totalkolesterol) reduserer dødlighet for annet enn et subsett av befolkningen (triglyserider er en annen sak)

Med denne distinksjonen får vi problemer med resten av logikken i den siste artikkelen. Den bygger nemlig på at kolesterolhypostesen stemmer, nemlig at
1) Mettet fett fører til økt kolesterol
(Såvidt jeg har funnet stemmer dette for HDL, men sjelden for LDL og enda sjeldnere mhp triglyserider)
2) Totalkolesterol er en pålitelig markør for livstruende sykdom
(Såvidt jeg har funnet så stemmer dette mer for triglyserider og til dels for LDL når man tar partikkelstørrelsen i betraktning, men ikke for verken HDL eller totalkolesterol)

Såvidt jeg har funnet stemmer det at å redusere mettet fett og øke umettet fett ofte fører til en reduksjon i totalkolesterolet ... Men etter min mening er det å snakke om totalkolesterolet som å snakke om været "i Norge"... når det er tilstanden på Østlandet jeg er interessert i. Det forteller ikke noe om det som er viktig - triglyserider og partikkelstørrelse. (Og vi er ikke engang sikker på om det å redusere triglyserider er det som gjør folk friskere... det er mulig at de også bare er et symptom på en ubalansert kropp utsatt for fare.)

(Og så snakker man gjerne om å øke det gode kolesterolet.... Hva er så langt funnet å være mest effektivt? Jo:
1) Senke forbruket av lyse (Høy-GI) karbohydrater
2) Øke mettet fett (+ omega 3 i begrensede mengder... ))

Dessverre er det sånn at når et miljø har bygget sin primær og sekundærforskning (og prestisje) på feilaktig grunnlag vil det trenge mye tid og kraftige bevis for å dreie.

Anbefaler sterkt boka "Good calories, bad calories" som belyser dette på en lett forståelig måte. Finnes som lydbok også.