Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-06, 18:10   #15
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemann kuren

Opprinnelig lagt inn av HP

En annen ting når jeg tenker på viktigheten av grønnsaker er mengden "søppelmat" som inntas, i form av prossessertmat og kunstige tilsetningstoffer. Tenker da på produkter som pølser, sukkerfrie varer, sukkeralkoholer, søtstoff, karbonader og andre ikke-naturlige matvarer og blandingsprodukt.

Mener å ha lest at ssskaldeman er totalt anti-alt-som-ikke-er-naturlig.

Jeg merker på kroppen at behovet for grønnsaker blir større når jeg spiser bearbeidet "mat". En observasjon.

Ser forøvrig fram til Skaldemans kommentar

Her er du faktisk inne på noe svært interessant, og som Mat og Helse har skrevet om for en stund siden! Nemlig at man faktisk trenger mer grønnsaker når man spiser bearbeidet mat, og når maten er "skadet" slik som feks ved hard steking i uegnet fett (og lignende). Det var en oppskrift på karbonader i artikkelen, der de hadde blandet inn masse revne grønnsaker, nettopp fordi grønnsakene ville bremse den negative effekten av stekingen. Men nå er jeg litt på gyngende grunn her, for jeg hysker bare en brøkdel av hva som stod der, men det var iallefall noe av det du snakker om her, HP. Veldig interessant.

Ziggy: jeg sitter med boka her nå, men må lete litt mer, for jeg syns det var litt uoversiktelig. Er på kapittelet om mage- og tarmlidelser.