Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning
Og ... når man går på levaxin er det helt normalt å måtte ha (fritt) t4 opp mot toppen eller over "normalområdet" for at kroppen skal konvertere nok til (fritt)t3. Siden legene ofte driter i å måle t3 for pasienter på t4-substitusjon er det mange som ikke vet dette.
Bruker man erfa, som meg, som inneholder både t3 og t4 så er det derimot vanlig å ha t3 relativt høyt og t4 helt nederst, eller like under normalområdet.... Selv ligger jeg vanligvis på topp i normalen på t3 og på bunnen i t4... Det vil si at jeg har nok flybensin (t3) å gå på, men råvareoljelagret (t4) er lite. Jeg er altså avhengig av å huske medisinen hver dag for å ha det bra. En som behandles med t4 fyller bare råoljelagrene og stoler på at raffineriet virker. Om man da glemmer medisinen en dag er det en bra mengde i blodet okke som...
Er man ubehandlet kan t3 og t4 være annerledes fordelt ikke bare fra person til person, men også fra dag til dag, måned til måned....