Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-12, 07:54   #243
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

At en hypofuse er på bærtur uten at legene starter og lete er bare helt utrolig, Kanutten
Hypah; som stoffskiftesyk bør en unngå soya som du nevner, hirse og alle de goitrogene grønnsakene, da disse kan føre til enda lavere stoffskifte.
Som om det ikke er galt nok fra før av.

Til dere som kjenner dere igjen i symptomene på lavt stoffskifte men har "normale prøver";
lav d-vitamin
lav ferritin
og lav B12 gir svært mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte gjør. Kanskje en ide og få sjekket?

Når det gjelder "normale prøver" (jeg hater det uttrykket fordi det forutsetter vi alle er like, og det er vi ikke), FT4 skal etter mitt labratoriums referanseområde være mellom 11 og 22. Jeg må over 25 for og føle at jeg fungerer, og har det aller best når jeg vipper opp mot 27.
Når et menneske kommer inn til legen og lister opp stoffskiftesymptomer, så tar legen prøver og anser det som en selvfølge at "normalverdien" på pasienten følger det labratoriumet mener, men kanskje var det normalt for den personen og ligge fem over slik jeg gjør. Om FT4 da faller til 14 så er man jo innenfor "normalområdet", og er heeeelt frisk i følge legen, men i realiteten ligger man latfor lavt siden akkurat den kroppen krever mer FT4 for og fungere.

De "leter" ikke etter hypofysen fordi at alle hormontester er innenfor normalen (bortsett fra ana da). Det vil si at hypofysen er operativ uavhengig hvor den befinner seg.