Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-12, 17:28   #92
Dolsi
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel... begynn å lese om hvordan slike doser blir satt så blir det klarere. Døgndosen vi anbefales for vitamin d er det som man trenger for å unngå engelsk syke. Eller regnes det som kraftig framskreden d-vitaminmangel og har ingenting med noe optimalt område å gjøre. Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for mengden anbefalt vitamin E, men jeg tipper at det er det området hvor øyesykdom begynner å komme.

Ikke dermed sagt at man skal spise vitaminer/mineraler ukritisk, men når man ser på sikkerhetssonen til vitaminer så skulle man tro det var hjertemedisin eller tunge sovemidler med kraftige bivirkninger det var snakk om...

Om et vitamin skal brukes i terapeautiske doser må man et godt stykke opp og selvfølgelig risikerer man da også bivirkninger. Men det får man også av aspirin. I 2004 var det rapportert 3 dødsfall som følge av alle typer vitaminforgiftning i USA - et land hvor man har tilgang til sterkere doser fritt i håndkjøp enn det vi har her. Samme år døde det 19 250 personer i USA av andre forgiftninger og 53 bare av aspirin i 2003. (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_poisoning )
Jeg har ikke lyst til å forsøke å lete opp tilsvarende statistikk for legemidler...

Symptomene for E-vitaminoverdose - stopp om dere opplever noe av dette:
Blotchy skin
Increased bleeding
Increased triglycerides
Decreased production of thyroid hormones
Decreased activity of vitamin K
Increased hemorrhaging from aspirin or anti-coagulant medications
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_E

Det skal vel litt til før man får i seg dødelige doser med vitaminer,men man kan faktisk bli forgiftet av det om man ikke har behov for vitaminer som er fettløselige.
Selv så ble jeg D-vitaminforgiftet for noen år siden. Ble gbp operert ( slankeoperasjon) for 7 år siden og da fikk jeg beskjed av kirurgen om å ta Omega 3 og multivitaminer, samt at jeg skulle ta Calsium forte.
Etter bare 5 mnd ble jeg kvalm og elendig hver morgen og jeg forsto ikke hva det var. Prøver viste at jeg var D-vitaminforgiftet.
Måtte slutte å ta Calsium forte og gå over til Calsium uten tilsatt vitamin D

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat