Vis enkelt innlegg
Gammel 30-08-12, 21:38   #21
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kutte ut alt søtt

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Er sikkert samme "mekanisme" som trigger at man får vann i munnen, ja.. Hvetebakstlukt har definitivt den virkningen på meg også, så til de grader! Også lavkarbomat som lukter veldig likt hvetebakst.. Legger veldig godt merke til det når jeg lager Nannahs vafler. Sånn som jeg lager og spiser dem inneholder de nemlig akkurat det samme som jeg putter i omeletten min (egg, creme fraiche, smør og ost), men merker kroppen reagerer annerledes når "omeletten" lukter og smaker som vafler. Men det er altså kun vafler, kaker, osv. jeg reagerer sånn på, ellers virker det som jeg tåler søtstoffer ganske greit. Er noe med den lukta, tror jeg.. Har også lurt på om det er en greie som går over etterhvert, om kroppen lærer at den ikke lenger trenger å forberede seg på blodsukkerstigning når man kjenner en viss lukt eller smak. Håper det.

Min kropp fungerer sånn. Når jeg lager en ny type kake feks, kan jeg kjenne at kroppen reagerer og tror den skal få sukker. Neste gang jeg lager samme kaken, har kroppen lært at den er sukkerfri og reagerer ikke på samme måten.

__________________


vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat