Sv: Hvilepuls tråd
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Hah - så du impliserer at mitt hjerte - som tross alt jobber dobbelt så mye - ikke er sterkt? We'll see... Jeg tror ikke noe på den teorien at man har et gitt antall "tikk" så er man ferdig.
Neida... jeg er med på at hvilepuls ofte er et bra mål på hvor trent man er. Men jeg tror det viktigste er å sammenlikne med seg selv, ikke med andre. Bare her inne ser vi et stort sprang i både makspuls og avstanden mellom hvile og maks mellom ulike personer.
Derimot - kan man si at hvilepulsen har falt (eller steget) så har man en konkret endring i forhold til seg selv.
'
Edit:
Må si jeg liker teorien med "hvor fort HR faller etter trening" mye bedre... fordi det er den jeg bruker når jeg trener intervall - og HR faller raskt.
Hihi, neida, fordi ditt hjerte "tikker" dobbelt så raskt som en annens betyr ikke at du er ferdig før ham/henne 
Det sier bare at en hjertemuskel som pumper like mye blod på et slag som en annen bruker 2 slag på er en kraftigere muskel. Toppidrett er jo beviselig farligere enn "normal" mosjonistnivå fordi man da presser kroppen til yttergrensene og gjerne over denne også.
Så vidt jeg har skjønt så er det ikke bra å ha en for rask hjertefrekvens i "hviletilstand" fordi det stresser det "unormalt" og en måte å styrke muskelen på er å trene det. Effekten av denne treningen er vel det vi kan måle som en hvilepuls, pulsfall etc.
Jeg mener jo også at hvilepuls for den gemene hop ikke kan sammenliknes med andre enn seg selv, men derfor er det jo også morsomt da å måle denne over tid for å se om den hvilepulsen faller. AKA hjertet er blitt sterkere og forhåpentligvis blir smgj også i praktisk bedre form (ikke bare teoretisk) 
Btw, har gjort samme måling på et familiemedlem med hypothyreose og kortisontabletter og bare disse tablettene senket hvileplsen. Så etter 9 mnd med intensiv kardiotrening har hvilepulsen gått ned ytterligere mens makspulsen er konstant. Dog er det store dagsvariasjoner pga hypothyreosen, men hvilepulsen som er trenbar går altså ned vha intensiv kardiotrening.
Jaja, bare morsomt å følge med iallefall 
|