Vis enkelt innlegg
Gammel 05-09-12, 19:35   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er her jeg ikke helt følger deg

Min teori er at hvilepuls er en faktor av behov, slagvolum og blodets transportevne (og det er nok ikke en fullstendig utfyllende liste dette heller). Ikke slagvolum alene.

Det beste vil selvfølgelig være å jobbe med alle faktorene.

Hmmm, tror egentlig vi bare snakker forbi hverandre her jeg.

Alt det du sier er korrekt, hvilepulsen er nå det den er for den enkelte og hver mann/kvinnes hvilepuls vil tilfredsstille dennes behov for O2 til det arbeid kroppen trenger i hviletilstand. Blodets tykkhet har jo selvsagt noe å si, for det var jo en grunn til at bloddoping på den tradisjonelle måten var så polpuær. Jo mer blodceller som kunne frakte O2, jo bedre, mens risikoen for blodpropp økte. Så joda, du kan da tenke deg da effekten av en som hadde et sterkt hjerte og var bloddopet ift en med like sterkt hjerte, men ikke bloddopet. Mengden blod de pumpet var sikkert lik, men den enes blod hadde bare 3 ganger så mye røde blodceller i like mange liter blod som den andre....Ikke rart de løp, sprintet, syklet fra alle andre

Men hjertet er en muskle på lik linje (ja ikke helt da) med andre muskler. Den er trenbar. Når man trener denne, så blir den sterkere og pumper mer blodvolum pr "pump" jo kraftigere denne er. Enkelt forklart vil den da klare pumpe mer volum pr slag enn for en som har en ikke så godt trent hjertemuskel. Veldig enkelt forklart da :-)

Det er vel derfor mitt hjerte måtte bruke 64 slag for å gi kroppen min nok O2 da jeg var dårligere trent enn tidligere. Nå ila siste året har jeg trent kroppen og følgelig også hjertet slik at den klarer samme oppgaven med færre "pump" i minuttet. Altså, det har blitt sterkere

Toppidrettsutøvere har meget lav hvilepuls ift gjennomsnittsbefolkningen fordi de er i god fysisk form (utholdenhetsidrett) og følgelig har en sterk hjertemuskulatur som klarer pumpe samme mengde nødvendig O2 på færre slag enn om de ikke var godt trente.

Men intet tilfelle uten unntak, det er toppidrettsutøvere i dag som har en bemerkelsesverdig høy hvilepuls ift hva man kunne forvente hos utholdenhetsutøvere og allikevel er enere i sin idrett.

Mange er opptatt av makspuls, men jeg vil på et MEEEGET generelt grunnlag si at reduksjon a hvilepulsen hos den enkelte gir indikasjon på at man blir i bedre form fordi hjertet blir sterkere. Uten at vi går inn på diskusjonen om makspulsen er trenbar eller ikke. Det man er enig om er at hvilepulsen ER trenbar. Må holde personell med sykdommer, medisiner osv (som eksvis kona da) heelt utenfor, fordi hun har en hvilepuls som vandrer med mange slag pga medisinering osv. Men til tross for det så har hennes hvilepuls også gått ned og hjertemuskulaturen jobber litt mindre anstrengt enn for en som eksvis har hyperthyreose (høyt stoffskifte)

  Svar med sitat