Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?
De der kreftryktene om kjøtt er etter det jeg kan finne for en stor del en levning fra Campbells China study... Denise Minger har plukket fra hverandre statistikken den er bygd på
http://rawfoodsos.com/2010/07/07/the...act-or-fallac/
Campbell har dessuten muligens en interesse av å vinkle/ser på studien med egne briller siden han er veganer(?) og iallfall promoterer veganer-livsstilen: http://www.tcolincampbell.org/course...urces/courses/.
I andre studier har det som regel ikke vært skilt på
- hvordan kjøttet behandles (hardt stekt kontra kokt f.eks - Ingen mat er bra om den er brent.)
- hvilke typer "kjøtt" man spiser (jeg vil påstå at det er stor forskjell på rent kjøtt og "kjøttmat" av ymse opprinnelse med ymse tilsetninger)
Når man plukker bort dette så er såvidt jeg vet grunnlaget for at "kjøtt er kreftfremkallende" svært lite og stammer i stor grad fra kohortstudier. Og vi vet nå at en kohortstudie ALDRI kan bevise en sammenheng...
Legg til at vegetabilsk produkter (spesielt sukker, korn og olje) er lett å produsere, høyt subsidiert og har lang hodbarhet + kan lagres i romtemperatur, så ser man at store produsenter + andre fraksjoner har stor interesse av å dreie forbruket i retning denne typen "mat" i stedet for ferske grønnsaker og ferske proteiner med kort holdbarhet, større krav til oppbevaring, høyere produksjonskostnader/mer arbeidskrevende produksjon og mer svinn.
Når det gjelder "anbefalinger" så bør man huske at de ofte gis lenge før man har dataene klare. DVS at da man "anbefalte" oss å spise mer karbohydrater og mindre fett var det fordi man antok at fett i kosten -> fett i blodårene -> hjerteinfarkt... Det har siden vist seg vanskelig å bevise denne sammenhengen. Og når en ting blir gjentatt mange nok ganger slutter folk å stille spørsmål ved om dette virkelig er underbygd av fakta... (Jorda ER flat, anyone?)
Så jeg vil anbefale alle å ta anbefalinger med mye salt (det er forøvrig heller ikke bevist at salt er så veldig skadelig, bare så det er sagt - så ta gjerne mye). Inkludert denne.