Sv: Skaldemann kuren
Opprinnelig lagt inn av Torkil
Hei
Det var godt å høre fra noen som har lest boken, altså lite nytt, egentlig som forventet.
På ketolysekuren anbefales 15 gram KH for kvinner og 20 gram for menn, det kan økes etter noen uker for å kunne variere grønnsakene. (min utheving)
I innmat er det en f.eks. god del jern, som i vår del av verden kan være et problem. Høye jernlagre i kroppen gir økt risiko for hjerte og karsykdommer.
Et kosthold basert på stort inntak av anmialsk protein ( kjøtt og innmat) disponerer for tykktarmskreft. (min utheving)
Jeg er overbevist om at de beste kilder til vitaminer og mineraler er kjøtt,fisk,grønnsaker, en del frukt, helkornsprodukter og ikke mindst nøtter. Jeg tror jeg der er på linje med Fedon. Men da snakker vi om et sundt kosthold. (min utheving)
Når det gjelder slanking er det mange veier til målet, noen mere lure enn andre. Ingen kur passer for alle, og vi tjener på å akseptere at ingen har funnet de vise sten - ennå!
Når det gjelder Skaldemann, hadde jeg i utgangspunktet en mistanke om at det var tale om kostindusert ketose. Men på radioen svarte han helt klart og tydelig at man kunne glemme mosjon og grønnsaker. Men det er fint å se at det var noget tabloide svar.
Vennlig Hilsen
Torkil

Når det gjelder akkurat dette med anbefalte mengder med karbohydrater...hvor stor mengde karbohydrater kan man øke til etter noen ukerpå Ketolysekuren? Det svaret husker jeg ikke å ha sett i boka di... og jeg tror derfor de fleste som følger ditt kosthold prøver å holde seg til 15 gr karbo av den grunn. Ser fram til ditt svar på akkurat dette...
...og...ehh.. mener du virkelig at 25% energiprosent fra protein er mye, Torkil??? Hva er i såfall din anbefalte mengde protein i energiprosent???
Og når det gjelder vitaminer og mineraler... så er du ikke bare på linje med Fedon, både Lutz og Kwasniweski har anbefalt denne type tilnæring til vitaminer i over 35 år, ja faktisk før Atkins og Bassøe her i Norge kom på banen med sine anbefalinger...
Og det med lever og innmat var ment som en illustrasjon... så leser du disse bøkene, ja så vil du også se at bildet er noe mere nyansert enn det du skisserte her...
Med vennlig hilsen
Ziggy
|