Sv: "Forslag til endringer i reglene for privatimport av legemidler"
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Så lenge det er legemidler - og "legemidler" ikke defineres så inne **** strengt som det gjøres nå for tiden har jeg ingenting imot et strikt lovverk. Men når vitaminene mine blir tili "legemidler" så blir jeg en smule oppgitt. I sær sånne ting som d-vitaminer... hvor jeg kan sole meg til større doser både ute en fin sommerdag, eller inne i et solarium.
Det største problemet jeg ser er at det foreslås et blankoforbud mot egenimport av reseptpliktige legemidler. For min egen del vil det bety at jeg er bundet til apotekets prisliste... og siden jeg bruker Erfa Thyroid (et preparat på unntakslisten) så betaler jeg dyrt for dette "privilegiet" i stedet for å bruke levaxin som man får kastet etter seg, for en slikk og ingenting (og for min del, samsvarende virkning).
Nå har aldri jeg egenimportert Erfa, men nå foreslås det iallfall å ta fra oss denne retten - selv om man skulle få en resept fra en norsk lege og bruke et ordentlig utenlandsk apotek for å få oppfylt resepten.
En lege kan alltid bekrefte at du trenger et medikament fra unntakslisten slik at det teller frikortgrensen nivå 2.