Sv: "Forslag til endringer i reglene for privatimport av legemidler"
Sant det, så absolutt. Mat kommer også opprinnelig fra urter og mineraler og kan også ha medisinsk virkning. Hvor drar man grensene mellom f.eks te og legemiddel? Krysseffekter mellom helsekost og legemiddel skal man også være obs på. Vi kan også snakke om medisinmonopol, hvor man snart må dyrke urtene selv dersom man foretrekker å bruke det i stedet for patenterte middel. Det er den ene siden av diskusjonen, men ikke det jeg ser på som hovedproblemet i lovforslaget som nevnes her. Vi har allerede lovverk som dekker overnevnte situasjon. Om en urt har medisinsk virkning havner den på legemiddellisten før du får stavet halve ordet og er ergo ulovlig å importere.
Del to er den åpenbart ulovlige importen fra de mailene du finner i min og andres spamfolder. Denne typen import er også allerede dekket av gjeldende regelverk for reseptbelagte midler eller midler på legemiddellisten. Ergo er det ikke DENNE typen det er snakk om i dette forslaget heller... (Og min høyst private mening er allerede kjent for denne typen idioter... ops - jeg mente "import")
Del tre er import av midler som man har fått lovlig resept på i Norge. Jeg vet ikke hvor mange det er snakk om som reelt blir skadet av det som ennå er privat import på resept utskrevet av norsk lege? Jeg ville gått ut ifra at det som en lege utskriver er vedkommende parat til å gå god for. Samtidig reagerer jeg på den underliggende tanken som forslaget bygger på - at det vi får fra legestanden og apotekene her innenlands er trygt og ufarlig... Det er rett og slett ikke tilfelle. Anyway - det jeg sitter igjen med er inntrykket av at dette er nok en lov fremmet av en eller annen lobby som skal sikre innenlands handel. Det står da også ganske utførlig i dokumentet. Det vil altså være en handelsbegrensning for oss forbrukere mer enn en endring av de faktiske forhold av hva som oppfattes som falske legemidler, urter med virkestoff etc.
Og så leser man sånt som dette...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6985695.html
Jeg husker det vaksinepresset som var i medier/aviser og innen enkelte yrker på den tiden... Igjen er det en verden av gråtoner, ikke svart/hvitt.
Sist redigert av smgj : 09-09-12 kl 20:52.
Årsak: At jeg staver feil når jeg blir ivrig
|