Hva gjør jeg galt ?
Hei. Jeg er en mann på 57 år, 183 høy og for øyeblikket 110 kg. Jeg har stort sett i mitt voksne liv lagt på 85-90 kg og spist "normal" mat og mengde. For 1,5 år siden begynte gradvis vekten å øke og jeg passerte 100 kg, etterhvert oppe i 108 på det meste, men holdt meg rundt der til nå i vår da jeg plutselig raste opp mot 120 kg. Jeg var selvfølgelig tung og i miserabel fysisk form. Jeg hadde fulgt med og lest grundig lavkarbo.no, nesten daglig, så jeg var veldig oppdatert da jeg i vår gikk i gang med en streng diett, dog uten at jeg sjekket om jeg var nede på ketosenivået. Uten å være for detaljert, var frokosten 2-3 knekkebrød med lavest karbo og 2-3 hardkokte egg. Middagen var hovedsaklig rent kjøtt og blomkål og broccoli. Til kvelds spiste jeg stort sett ikke karbo, men f.eks reker og tunfisk. Etter en måned hadde jeg ikke gått ned et kilo. Neste måned fokuserte jeg på å øke på med større fettmengder hver dag, men etter 2 måneder sto jeg fremdeles bom fast på tett under 120 kg. Så reiste jeg til Asia i 2 måneder i sommer, gav blaffen i lavkarbo og vekt, og levde stort sett på McDonalds og pizza. Men underlig nok var jeg gått ned 8 kg da jeg kom hjem ! Søppelmaten fikk ned vekten, men ikke lavkarbo. Så tenkte jeg at nå må jeg gjøre noe drastisk og for 2 uker siden bestemte jeg meg for å forsøke å kutte kjøtt konsekvent og erstatte det med fisk. Jeg kuttet middagen og spiser nå 4-5 lavkarbo brødskiver med rikelig med rå fisk, røkt laks, sursild og alt jeg kommer av rå fisk. Så skaffet jeg meg grønnsakkutter og laget en "hekseblanding" med løk, hvitløk, ingefær, chili og kål, pøste på med gurkemeie og noen dråper tabasco opp på det hele. Så smurte jeg en solid mengde av dette opp på fisken, og dette totalt stort sett 5 daglig. Så avslutter jeg måltidet med 2 store glass vann og så en kopp grønn te med stevia. Jeg rører overhodet ikke søtsaker eller snacks, men drikker noe Pepsi Max. Men nå ligger vekten fremdeles konstant på 110 kg. Altså uansett hva jeg gjør klarer jeg ikke å bli kvitt vekt. Det eneste "gale" jeg måtte gjøre, er at jeg er glad i rødvin, men jeg drikker jo ikke mere enn alle de årene jeg veide 80-90 kg. HVA I ALL VERDEN GJØR JEG NÅ ?
|