Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Soya inneholder en såkalt østrogen- hermer, altså noe som utgir seg for å være kvinnelige hormoner. Gjør blant anne tat noen merker det feks i puppene om de får i seg soya.
Barn bør ikke utsettes for dette, men litt i en kake kan jeg ikke skjønne at kan være så farlig!
Jeg tenker faktisk at i 4 uker trenger han da ikke drikke noen form for melk, men kan få saft, juice etc!
Skulle han få en diagnose, får du heller finne ut av ting da!
Aha!
Nei problemet er vel egentlig ikke drikke, men matlaging... Jeg lager jo i utgangspunktet det meste glutenfritt for min egen del, men av den grunn bruker jeg en del meieriprodukter i middager osv, som smør, fløte og ost i sauser, fiskekaker, kjøttkaker osv. Om vi skal kutte ut alt dette også så er det jo ikke smak igjen på maten da :S
Jeg har en gutt som er ekstremt kresen og (selv om vi er på veg og han har blitt bedre), nekter å spise ubearbeidet kjøtt og fisk og egentlig lever på brød med smør og servelat og pasta/ris/poteter og grønnsaker til middag med mindre jeg lager noe fra bunnen av som kjøttkaker osv.
Jeg vil anta at mer enn halvparten av de proteinene han får i seg kommer fra meieriprodukter, og siden vi faktisk har prøvd å knipe litt inn på dem allerede pga karbohydratene også, så kan man si det sånn at jeg er sikker på at han får i seg for lite protein.
Han har også mye uro i kroppen og konsentrasjonsproblemer og han har problemer med fordøyelsen og inkontinens.
Alt dette KAN ha sammenheng med intoleranse for noe og derfor blir vi endelig utredet.
Hvis ikke vi kan bruke soya, hva kan vi bruke da?
Han liker ikke kjøtt, med mindre det er malt og blandet opp som burger, kjøttkaker el.l. Men han spiser ikke kjøtt i taco, lasagne, pizza osv. Da nekter han å spise.
Han liker ikke fisk, men spiser noen mikrobiter til middag. Han liker kun fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller. Det er han imidlertid kjempeglad i. Men der kommer melken inn, både i saus og i selve produktet.
Han liker ingen former for skalldyr
Han liker ikke brunost eller prim eller smøreoster, bare milde guloster som norvegia, jarlsberg osv og faktisk brie...
Han liker bare 2 frukter; eple og banan
Han elsker pasta (uten annet enn smør på), spiser ris, poteter og litt grønnsaker (gulrot, blomkål, kål, brokkoli og minimais).
Han er også veldig glad i alle mulige varianter av frokostblanding bortsett fra type musli, med melk såklart. Han kan lett spise opp 3-4 boller med sånnt i et måltid...
Av pålegg elsker han servelat - og det er det eneste kjøttpålegget han liker. Han kan til nød spise baconpostei og gulost på maten, og han liker ostesmørbrød og honning men ellers ingenting annet pålegg.
Også liker han agurk, paprika og salat, men ikke tomater, bønner, erter eller noe annet man kan ha i en salatbolle.
Også liker han nugatti såklart, men det har vi aldri her i huset fordi han tidligere ble så hyper av alt sukkeret. Han klarer ikke å begrense seg rett og slett
Han liker heller ingen dressinger, nesten ingen sauser annet enn vanlig kjøttkakesaus og hvit saus, ikke rømme, remulade eller majones.
Jeg MÅ ha i gutten fett og proteiner og meieriprodukter har vært omtrent eneste kilde til dette til nå... Hva gjør vi da?
Han er ikke akkuratt tykk heller...

|