Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-12, 16:45   #10
ToreH
Gjest

Sv: Pulsbasert eller wattbasert treningsstyring?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg skjønner ikke helt hva det snakkes om her, tror jeg. Ikke helt sikker på om spørsmålet hører til i denne tråden engang).

Men jeg sykler nå 35 min daglig( siste uka inne pga mye regn), og sykler da jevnt tempo hele tiden. Og det jeg lurer på er:
Jeg sykler nå 8km på 35 minutter. Neste uke tenkte jeg å øke, men jeg vet ikke om jeg bør øke tiden først eller hastigheten. Jeg er totalt utrent og er ute etter bedre kondis og mere utholdenhet.
Så hva sier ekspertene: Øke hastiget eller lengde på trening? I første omgang altså, for jeg tenker jo å øke sykkeltiden uansett, men når?

Hmm, ut fra det du sier her så ville jeg anbefalt deg å øke hstigheten. Dvs sykle samme løype på 8km,men prøve å sykle den raskere. Det vil iallefall øke din kondisjon siden intensiteten øker. Men ikke overdriv, ta små steg av gangen. Så hvis løypen er 8km, prøv å øke tmpoet noe så kanskje du sykler den på 33 minutter neste gang. Og så holder du det tempoet et par uker. Når du merker at dette går "lett" så kan du forsøke utvide avstanden noe, til eksvis 10km og sykle 10km på la oss si 35 minutter. Det er nemlig mer motiverende (synes jg da) å sykle en bestemt distanse, men se at jeg sykler den distansen raskere og raskere, enn å sykle lengre og lengre.

Svar med sitat