Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-12, 18:38   #4
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til uten hvete og sukker

Spelt inneholder mindre gluten enn dagens høyforedlede hvete som ofte er avlet fram nettopp for å øke gluteninnholdet.

Når det er sagt ville jeg ha unngått spelt også dersom man skal unngå gluten fordi spelt inneholder noe gluten og kan i tillegg - etter det jeg har lest - kryssbestøves med hvete. Og alle "gress"-slag som korn sorterer under vindbestøves. Så om speltåkeren ligger i et område hvor det også dyrkes hvete hadde jeg vært enda mer forsiktig...

Om du bare skal unngå hvete, men ikke andre glutenholdige korn kan du jo også bruke rug og bygg i tillegg til spelt ...