Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-12, 11:34   #24
Bonjævel
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 60
Bonjævel er ny på veien

Sv: Går opp i vekt på LCHF ...

Jeg kan vel si at min kropp ikke fungerer med bare fett som energi. Når jeg føler meg kjempeslapp og uten energi så hjelper det ikke å spise noe med fett i for det blir jeg enda mer slapp av, potetmiddag eller noe hvetebakst med karber i funker som bare det. Naturlig nok fordi karber gir boost på blodsukkeret. Ikke spiller det noen rolle heller om jeg spiser brødmat to gang for dag, jeg har i snart to år prøvd ut perioder både med og uten brødmat. Dvs. det er ikke hvetemel i disse brødene, knekkebrødene - er jo egentlig müsli tilsatt egg og creme fraiche, formet som brød og stekt i ovnen. Jeg står fremdeles i stampe med ca 3 kg mer enn da jeg begynte med lavkarbo. Forøvrig spiste jeg godt på høykarbomat og og veide mindre, så det må jo være fettet jeg legger på meg av - ikke karbohydratene, for de har jeg jo redusert betraktelig i og med at jeg IKKE spiser høykarbogrønnsaker eller ferdig/halvferdig mat lenger... Jeg spiste normal mat før og der kunne det fint inngå kaker og annen hvetebakst, poteter, ris eller pasta, potetgull, ostepop, lys sjokolade, vanlig cola. Alt sånt er jo ute nå. Jeg veide ikke 1 tonn før nei, jeg veide 56-57 kg og hadde et bra aktivitetsnivå, men pga magesår og smerter måtte jeg prøve å legge om kosten. Det hjelper en del mot magesmerter ja, men jeg fordrar ikke å gå opp i vekt, måtte veie og kalkulere mat og lage "brødbakst" som bare smaker en brøkdel så godt som vanlig steinovnsbakt brød og loff. (Jeg har prøvd mange oppskrifter ja og ingenting kan måle seg).

Nei, hadde det ikke vært for magen så hadde jeg aldri gått over på lavkarbo - men hvis jeg ikke går på det så blir jeg minst delvis sykemeldt eller kanskje i verste fall uføretrygdet. Så valget blir jo i grunnen enkelt.. Velge å være småtjukk og slite med menyen og kunne gå på jobb hver dag og tjene penger.. ) Jaja, det kunne vært mye værre det er jeg sikker på.. :O)


Sist redigert av Bonjævel : 27-09-12 kl 11:54.
Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat