|
Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?
mm... jeg la på meg kraftig (i forhold til den vekten en 8åring skal ha) da jeg lå en vinter med kikhoste, bronkitt og lungebetennelse i skjønn forening og med antibiotikakurer i kø... Ikke så mye som deg, men mer enn nok. Ikke noe kunnskap om pro- eller pre-biotika der heller. Selvfølgelig kan manglende bevegelse ha hatt sitt å si, men det er også et faktum at friske folk regulerer apetitt etter aktivitet og at man ikke nødvendigvis legger på seg av å være sengeliggende og så syk at det til tider var tvil om hvilken vei det skulle gå ...
Jeg fikk også en serie med skikkelig dårlige tenner etter denne sykdomsperioden. Og jeg fikk ikke "trøstemat" - sånt skjedde ikke hjemme - ut over litt havresuppe med rosiner noen ganger.
Ja, og dette er jo faktisk sannsynligvis funksjonen til blindtarmen vår - å være et tilfluktsrom for tarmfloraen vår i perioder hvor diaré er nødvendig av en eller annen årsak (at man har en mageinfeksjon f.eks.). Teorien går ut på at blindtarmen fungerer som en "noahs ark" for tarmfloraen. Veldig interessante saker dette, synes jeg.
Sist redigert av smgj : 29-09-12 kl 11:57.
|