Sv: Stupid is as stupid does ...
Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.
Du har litt rett. Cøliaki er en følge av å bli eksponert for gluten dersom man har glutenallergi. Men det er ikke det samme som en intoleranse. Intoleranser involverer ikke immunapparatet, det gjør allergier 
Vi nærmer oss. Jeg har oppfattet det sånn som at cøliaki som regel bunner i en genetisk defekt som gir en unormal immunreaksjon (men ikke en histaminreaksjon som kan måles med IgE som vel er den testen som brukes for klassisk allergi).
http://www.csaceliacs.info/celiac_disease_defined.jsp
At intoleranser ikke involverer immunapparatet synes jeg høres litt merkelig ut, siden intoleranser er overrepresentert blant en del autoimmune sykdommer som i aller høyeste grad involverer immunapparatet. Eller mener du kun T1-aksen når du sier "immunapparatet"? Da jeg ble intoleransetestet ble det brukt en Igg-prøve og det teller såvidt jeg har forstått antistoffer. (Jeg er klar over at verdien av en Igg-test er omdiskutert. Min lege brukte den som jeg forsto mest som en indikator på åpenheten i tarmslimhinnene.)
Sist redigert av smgj : 30-09-12 kl 11:33.
|