Sv: Pølse, fårepølse og leverpostei uten E250?
Opprinnelig lagt inn av Lise
Jeg oppdaget plutselig at nesten allt poden spiser daglig inneholder Natriumnitritt (E250). Leverposteine og fårepølsen som han har på skivene, og pølsene som han ofte har til middag..
Noen som vet om merker av disse produktene som ikke inneholder dette? (Og hva er galt med å bruke askorbinsyre??)
Stemmer nok det at du knapt nok i dag får kjøpt behandlede kjøttvarer uten at de er tilsatt nitritter... desverre.
Derimot må du påse at disse produktene samtidig INNEHOLDER askorbinsyre, E300 tror jeg det er, for denne "nøytraliserer" noe av den skadelige effekten nitrittene antas å ha på kroppen vår. Om det stemmer 100%, ja se det vet jeg ikke, da jeg ikke har sett forskningsrapporter som viser det. Men, jeg vet at Mat& Helse argumenterte for at dette var en fordel når det gjalt pølser for en tid siden...
Derimot kan du faktisk lage båd eleverpostei og pølser hjemme også, jeg har lagt ut en oppskrift på leverpostei på OE tråden, og når det gjelder pølser... ja så har faktisk Thommesen av alle persone faktisk skrevet en bok om hvordan man lager hjemmelagde pølser, og den tror jeg er på tilbud nå hos Haugen Bok for rundt 100,-!!! Den tar for seg både spekepølse, salami og vanlige kjøttpøser, wiener mv. Har den selv, og har laget flere varianter... UTEN bruk av nitritter i det hele tatt... anbefales!!! 
Og for å ha sagt det.... det er vitenskapelig bevist av nitritter i maten øker risikoen for å utvikle kreft... det er det som er problemet med dette tilsetningsstoffet....
Sist redigert av Ziggy : 18-01-06 kl 11:33.
|