Sv: Treningstråden for september 2012
Lich: Ja, må bare si noe mer om løpeøkter. Progressive økter, som jo er mer det du løper slik du beskriver det, er kvalitetsøkter det. Blir likt som det du gjør allerede egentlig. Hele hensikten med slike progressive er å "berede" systemet på typisk konkurransetrening hvor det gjerne løpes i høyt tempo fra start av og så øker man underveis for "å henge med".
Det er derfor viktig at kroppen og muskulaturen er vant til dette fra før så den ikke får sjokk. Hensikten til slutt er å bli raskere på en gitt distanse.
Du vet jo nå at du klarer løpe med et snitt på ca 10-11km/t i 60 minutter. Utgangsfarten din kan jo da være 8-9 km/t i begynnelsen for så å øke jevnt opp mot ditt makstempo på ca 11 km/t. Men siden du starter litt roligere så får du en "mykere" oppbygning og jeg vil anta du kan klare å øke til kanskje 11-11,5 km/t siste kilometeren? Altså litt over det tempo du klarer holde i 60 minutter.
Fordelen med progressive økter er jo at man løper litt på dagsformen også og uten å være avhengig av en klokke. Kan gjøre det mer lystbetont samtidig som man får kvalitetstrening.
Mitt forslag til en progressiv økt for deg hvor din konkurransefart er 6:00min/km, vil da være slik:
Oppvarming: 10-15 minutter
Så starter du løpe på ca 7:00min/km i 3km, deretter på ny øke tempo til 6:30min/km de neste 3km og så avslutter du de siste 3 km i tempo 6:00min/km. Den aller siste kilometeren løper du rolig tempo, typisk nedjogging. Dette vil være en god økt hvor du vil få følelsen av hvordan det er å ha tempoendringer ila 10km.
|