Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
For min del har det faktisk vært det å spise sjeldnere som har vært "riktig" nå i en periode. Vi har hatt sein middag og da har det vært naturlig for meg å hoppe over frokosten og gå til en tidlig lunch og så litt påfyll rett etter jobb før kveldsmiddag. Nå blir middagen tidligere og da blir det også frokost. Sånn 12-14 timer mellom siste og første måltid passer meg bra for tiden. Merkelige saker, men for min del endrer sånt seg hele tiden. Må bare passe meg for "gå og beite"-fella, fordi småspising hjelper ikke meg til å "holde forbrenningen oppe", men heller til "å trykke inn mer enn jeg bør" - iallfall nå. (Med alle forbehold om at hva som er "riktig" for meg "nå" er i kontinuerlig endring, altså!)
Det er dette det handler om; å finne det som fungerer for seg! Jeg kan ikke hoppe over frokost; da får jeg utrolig magevondt og blir forferdelig kvalm. Men når det er tid for frokost så har jeg ikke spist på ca 14 t så det er ikke så rart. Vanligvis spiser jeg ca hver 4 t (unntatt om natta da) og da ingenting etter middag (er ikke sulten). Nå derimot, når jeg venter en viss frk. rød på besøk er jeg stort sett skrubbsulten allerede en time etter å ha spist. Derfor holder jeg knallhardt på måltid etter klokka. Jeg sier til meg selv at jeg har nettopp spist meg god og mett; og at det varer i 4 t. Og så drikker jeg masse vann i mellom. Av denne grunn blir det også litt mat på kveldene (knekkebrød, salatrester, middagsrester). Og som "knask" spiser jeg gresskarkjerner; de knaser litt og gir en sterk smak i munnen.
Jeg har feriedag i dag, og våknet til verdens nydeligste høstvær. Sola skinner fra blå himmel og det er en god temperatur. Jeg har vasket vinduene utvendig, tatt inn utemøblene, raket plena - og laget meg sjokolade (til "besøket" må vite ). Prøver meg på å lage med kakaomasse denne gange fremfor kakaopulver som jeg har brukt før. Jeg blingsa litt med agavesirupen, så det ble litt søtere enn tenkt. Blir det for ille lager jeg en ny porsjon Fordelingen på hver bit ble akkurat passe:2,27 g fett, 0,94 g kh og 0,3 g protein. 22 biter rekker lenge!
Nå er det tid for lunsj; skla lage en stor bolle salat og så er det tid for en gåtur.
- og ja - jeg er i en steam! Ting fungerer for tiden på alle måter, og det gir energi!

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort! Og litt mer aktiv!
|